فیروزه اعلا در معدن چاه بریش زاهدان

چکیده

بهره بردار معدن مس چاه بریش گفت: کیفیت فیروزه معدن مس چاه بریش از فیروزه معدن نیشابور بیشتر است.

۱۴۰۱ دوشنبه ۲۱ شهريور
666
فیروزه  اعلا در معدن چاه بریش زاهدان

حسین نارویی، بهره بردار معدن مس چاه بریش در حاشیه اولین همایش ملی علوم گوهر سنگ ایران در گفتگو با پایگاه خبری جهان طلا( گلدنیوز)؛بیان داشت: فیروزه ای  که از معدن مس چاه بریش استخراج می شود  از لحاظ کیفیت و شکل با فیروزه نیشابور هیچ تفاوتی نداشته و کیفیت آن بیشتر است که اگر  در این حوزه سرمایه گذاری شود تا سال آینده فیروزه  استخراجی از معدن چاه بریش می تواند جایگزین فیروزه نیشابور شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر  فیروزه های استخراج شده از معدن چاه بری را فروشندگان به نام فیروزه نیشابور می فروشند. 

نارویی با بیان اینکه استخراج فیروزه بسیار حساس است و انفجار آن باید اصولی باشد گفت: با انفجار نمی توان فیروزه را استخراج کرد چون انفجار باعث می شود که فیروزه یخ زده و ترک خورده شود.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه گوهر سنگ ها در کشور بسیار عقب هستیم گفت: متاسفانه مردم به صورت پنهانی گوهر سنگ ها را  از معادن خارج و به صورت سنگ خام در کشور های همسایه می فروشند.

فیروزه  اعلا در چاه بریش زاهدان

نارویی خاطر نشان کرد: معدن مس چاه بریش در 75 کیلومتری شمال غرب  زاهدان در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و  علاوه بر ذخیره مس، فیروزه، مالاکیت و کرومیت و ..هم دارد که با همکاری رئیس انجمن صنفی گوهر سنگ ایران نمونه های بسیار عالی فیروزه از این معدن استخراج شده است.

انتهای پیام/