فروش طلا در دیوار ، معضل خرم آباد

چکیده

رییس اتحادیه طلا و جواهر خرم آباد بیان داشت: معظلی که در خرم آباد وجود دارد و اتحادیه طلا و جواهر خرم آباد چندین بار از طریق پلیس فتا، دادستانی، اماکن و اتاق اصناف تلاش داشته جلوی آن را بگیرد  فروش طلا در سایت دیوار است.

۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۱ تير
350
فروش طلا در دیوار ، معضل خرم آباد

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا ( گلدنیوز ) ؛ علی‌محمد زرین‌کوب ، رییس اتحادیه طلا و جواهر ، ساعت و عینک شهرستان خرم آباد بیان داشت: معظلی که در خرم آباد وجود دارد و اتحادیه طلا و جواهر خرم آباد چندین بار از طریق پلیس فتا ، دادستانی ، اماکن و اتاق اصناف تلاش داشته جلوی آن را بگیرد فروش طلا در سایت دیوار است . اغلب طلاهایی که در دیوار به فروش میرسند اصالت نداشته و جرم دارند و حتی ممکن است طلای سرقتی باشد. زرین کوب افزود:‌متاسفانه علیرغم هشدارهایی که داده شده ولی مردم دنبال ارزانی هستند و متاسفانه  از این سایت که مجوز قانونی ندارد اقدام به خرید طلا می کند. رییس اتحادیه طلا و جواهر و ساعت و عینک شهرستان خرم آباد در ادامه با بیان اینکه اغلب طلا فروشان خرم آباد در محدوده بازار متمرکز هستند گفت:‌ در خرم آباد 200 واحد طلا و جواهر ،  واحد 5 آب شده فروشی ، 5 واحد نقره فروشی، 10واحد تعمیرات طلا فعالیت می کنند و اغلب کیفی ها از اصفهان و تهران کار را پخش می کنند. وی که سابقه 28 سال عضویت در هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر خرم آباد را دارد در بیان سابقه صنف زرگران در خرم آباد بیان داشت: اولین زرگری در خرم آباد حدود 80 تا 90سال پیش راه اندازی شده ‌و خاندان هایی مانند زرین بخش، زربخش، ضخیمی، تنه کار، زرین کوب از قدیمی ها و بزرگان صنف طلا در خرم آباد است. زرین کوب ادامه داد:‌ اولین اتحادیه طلا و جواهر خرم آباد حدود 45 سال پیش راه اندازی شده و در آن زمان آموزش صنف طلا و جواهر به صورت سنتی و استاد شاگردی بوده و لی اکنون اغلب فعالان در صنف خرم آباد قشر تحصیل کرده هستند که با تحصیلات دکترا و کارشناسی به سمت کاسبی آمده اند. رییس اتحادیه طلا و جواهر، ساعت و عینک شهرستان خرم آباد اظهار داشت:‌ تنها آموزشگاه طلاو جواهر خرم آباد «هنرستان زرین  کوب» بود که چند سال اخیر فعالیت داشت ولی به دلیل عدم استقبال علاقمندان  تعطیل شده است.

 ضرورت ممنوعیت فروش طلای دست دوم و آب شده

زرین کوب عنوان کرد:‌ به نظر می آید که یک مافیایی در  صنف طلا و جواهر است که باید شناسایی شود و راه ببرون رفت از این رکود بازار طلا ممنوعیت فروش دست دوم و طلای آب شده به مشتری است. چراکه طلای آب شده برای مصرف کارخانه های طلا سازی است و نباید به مشتریان فروخته شود. وی افزود:‌ یکی از اولویت های صنف این است که  قانونی تصویب شود تا جلوی دست دوم فروشی طلا گرفته شود چرا که دست دوم فروشی ضربه سنگینی به صنف زده و بیشتر کارخانه های تولید طلا و جواهر در حال تعطیلی هستند.

درهمین رابطه بخوانید:

استوک فروشی ، گریبان صنعت طلا را گرفته

 افزایش تقلب در بازار طلا

زرین کوب با بیان اینکه هر چیزی که گران شود تقلب در آن زیاد می شود گفت: با گران شدن طلا تقلب در صنف طلا نیز افزایش یافته و متاسفانه امروزه به دلیل کاهش نظارت ها کارگاه های زیر زمینی ایجاد شده که طلاهایی با عیار پایین و کم اجرت می سازند و یا به دلیل حبابی که در قیمت سکه وجود دارد سکه های تقلبی با وکیوم در بازار فروخته می شود. وی اظهار داشت: اگر بزرگان صنف همکاری کنند و قوانینی را وضع کنند که جلوی ورود برخی همکار نما به صنف گرفته شود و از فروش طلای دست دوم جلوگیری شود رونق به بازار طلا باز خواهد گشت. رییس اتحادیه طلا و جواهر و ساعت و عینک شهرستان خرم آباد ادامه داد:‌صنف طلا و جواهر از طرح ها و برنامه هایی مانند مالیات بر ارزش افزود  که در حوزه طلا اجرا شد، بسیار متضرر گردیده و اکنون با توجه به درصدی شدن اجرت ها و اینکه روز به روز کارخانه های تولید طلا اجرت ها را افزایش می دهند توان خرید مردم برای طلا و جواهر نیز روز به روز کاهش می یابد و مردم  اغلب برای سرمایه گذاری دنبال سکه ، ارز و طلای آب شده هستند. زرین کوب بیان داشت: اکنون هم ابلاغ به الزام اجرای  طرح سامانه تجارت و ثبت معاملات در این سامانه ضربه دیگری به صنف خواهد خود و این سامانه معضلی برای صنف طلا است.

 دوران رونق بازار خرم آباد ؛ روزگاری که طلا کیلویی 5 میلیون تومان بود

زرین کوب دوره رونق طلا در بازار خرم آباد را مربوط به اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 عنوان کرد و بیان داشت:‌ در سال 76 ، طلا کیلویی 5 میلیون و در سال 80 قیمت طلا کیلویی 10 میلیون تومان بود ولی از سال 82 به بعد  طلا شروع به گران شدن کرد. وی خاطر نشان کرد در آن دوران فروش طلا فروشی ها در شب عید رونق زیادی داشت و با توجه به علاقه شدید مردم به خرید و پس انداز طلا و ارزانی طلا ، همه خرید می کردند و بازار رونق خوبی داشت. رییس اتحادیه طلا و جواهر، ساعت و عینک شهرستان خرم آباد اذعان داشت:‌ بیشترین فروش در قدیم مربوط به شب عید و  فصل برداشت محصولات بوده ولی اکنون هزینه های زندگی زیاد است و پولی برای خرید طلا نمی ماند و مردم دیگر برای استفاده زینتی طلا خرید نمی کنند و بیشتر برای سرمایه گذاری اقدام به خرید سکه می کنند. زرین کوب ادامه داد:‌ مردم لرستان مهممانپذیر بوده و مردمان این خطه مخصوصا خرم آباد خوش خوراک هستند و به خوراک و پوشاک خود اهمیت زیادی می دهند و حتی اگر بودجه کمی داشته باشند آن را صرف هزینه خورد و خوراک می کنند. وی در بخش دیگری ازسخنان خود در مورد نقش  نمایشگاه ها در رونق صنعت طلا و جواهر  گفت:‌ برگزاری نمایشگاه های طلا و جواهر در چند سال اخیر را موفق ندانست و بیان داشت: در نمایشگاه هایی که در چند سال اخیر در صنعت طلا و جواهر برگزار شده اغلب افرادی که پول داشته اند توانسته اند شرکت کنند و غرفه های آنچنانی راه اندازی کنند و افراد خلاق و تولید کننده که توان مالی برای شرکت در نمایشگاه را ندارند نتوانسته اند در این نمایشگاه ها شرکت کنند.