طلافروشی های اسلام آباد غرب در قبضه خانواده ناصری

چکیده

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اسلام آباد غرب: از مجموع 60 واحد طلا فروشی فعال در اسلام آباد غرب 35 واحد متعلق به خانواده ناصری است .

۱۴۰۲ سه شنبه ۱۰ مرداد
626
طلافروشی های اسلام آباد غرب در قبضه خانواده ناصری

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز) ؛ کامیار ناصری، رئیس اتحادیه طلا و جواهر اسلام آباد غرب با بیان اینکه قدمت تاسیس اولین طلا فروشی در اسلام آباد غرب به 50 سال پیش برمی گردد گفت:‌ از مجموع 60 واحد طلا فروشی فعال در اسلام آباد غرب 35 واحد متعلق به خانواده ناصری است . رئیس اتحادیه طلا و جواهر اسلام آباد غرب خاطر نشان کرد:‌ علاوه بر خانواده بزرگ ناصری خانواده های احمدیان ، تهوند، فریادی، شهبازی، رستمی از قدیمی های صنف طلا در اسلام آباد غرب هستند. ناصری بیان داشت:‌ در اسلام آباد بیشتر بانوان طالب خرید النگو هستند ولی در گذشته که وضعیت بهتر بود گردنبندهای الیزابت سنگین یا گردنبد ربع پهلوی خرید می کردند ولی اکنون قیمت هر یک از این گردنبند ها حدود 400 تا 500 میلیون می شود. وی گفت:‌در گذشته وضعیت کشاورزی در اسلام آباد خوب بود و بازار طلا اسلام آباد از بازار طلای کرمانشاه و حتی به لحاظ خرده فروشی از بازار تهران هم بهتر بود .  همزمان با فصل برداشت محصولات کشاورزی در ماه های 4 و 5 ،  ایام عید و جشن ها و روز مادر و روز زن وضعیت بازار طلا عالی بود ولی اکنون بازار بسیار کساد است.

کسادی بازار طلا ؛ فروش روزانه فقط 20گرم طلا در طلافروشی های اسلام آباد غرب

ناصری عنوان کرد: در حال حاضر بازار طلای اسلام آباد غرب به دلیل گرانی، تورم و کاهش قدرت خرید مردم  کساد است و متاسفانه  برخی مغازه های طلافروشی در اسلام آباد با سی سال سابقه فقط روزانه 20گرم طلا فروش دارند. مشکل اصلی کسادی بازار تورم است و اینکه مردم نمی توانند مانند گذشته  که حداقل 100تا 150 گرم طلا می خریدند خرید کنند و در مراسم ها نیز  فقط به خرید دو حلقه طلا  بسنده  می کنند و حتی نیمی از مبلغ را مجبورند به صورت قسطی بپردازند . وی افزود: در گذشته مغازه های طلافروشی اسلام آباد غرب، هر 15 روز یکبار برای خرید طلا به تهران می رفتند ولی اکنون بیش از 6 ماه از آخرین خرید مغازه ها از بازار تهران می گذرد چرا که مردم دیگر توان خرید طلای نو ندارند و 90درصد مردم طلای دست دوم می خرند. ناصری با بیان اینکه متاسفانه وضعیت اقتصادی مردم در شرایط کنونی بد است و اگر خانواده ها بتوانند در این شرایط مخارج خود را تامین کنند شاهکار کرده اند بیان داشت: در سال گذشته قیمت طلا یک میلیون و 200 هزار تومان بود ولی امسال قیمت طلا تورم صد درصدی داشته و به گرمی 2 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته است. وی گفت: در این شرایط که  متاسفانه دولت تورم ایجاد کرده و از این تورم نیز مالیات دریافت می کند، اجرت های ساخت طلا نیز برای خریداران کمر شکن شده و کسی طلای نو خرید نمی کند و همه تمایل به خرید طلای بدون اجرت دارند.

 فشار مالیات های سنگین  باعث بی رغبتی به شغل طلا فروشی شده

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اسلام آباد غرب در ادامه پرداخت مالیات های سنگین را از مشکلات صنف طلا و جواهر اسلام آباد عنوان کرد و بیان داشت:‌ متاسفانه محاسبه مالیاتها بر اساس تراکنش های مالی برای صنف طلا تبدیل به معضل شده است که نمی توانند در مورد این تراکنش ها  اثباتی به مالیات داشته باشند و طلایی که به عنوان آب شده با سود پایین می فروشند را اداره مالیات با سود 7 درصد برای آنها مالیات تعیین می کند و یا در ازای فروش ملک اگر پولی به حسابشان واریز می شود هم شامل مالیات طلافروشی می شود که این موارد فشار بر روی صنف است. وی تصریح کرد: تا دو سال پیش مالیات ها علی الاراس بود و 20تا 30میلیون تومان بابت هر مغازه و برای مالیات بر ارزش افزوده هم  30تا 40 میلیون می گرفتند ولی اکنون  با این مالیات های سنگین اغلب همکاران رغبتبی به طلا فروشی ندارند چرا که وقتی 100 میلیون طلا بفروشند نهایت دو میلیون برای آنها سود دارد ولی باید مالیات صد میلیون را پرداخت کنند.

 رشد قارچ گونه فروش طلا در دیوار

ناصری در تشریح اقدامات اتحادیه طلا و جواهر اسلام آباد غرب بیان داشت: اتحادیه علاوه بر تسهیل در روند صدور کسب پروانه ها از فروش طلای دست دوم نیز در طلا فروشی ها جلوگیری می کرد و تا یکسال پیش دست دوم فروشی ممنوع بود ولی از سال گذشته با دریافت ارزش افزوده از سود و اجرت طلا که موجب بالا رفتن اجرت های ساخت شد تا حدودی مغازه های طلافروشی اسلام آباد طلای دست دوم هم می فروشند ولی متاسفانه در فضای مجازی و سایت دیوار شاهد فروش طلای دست دوم و بدون اجرت یا طلای آب شده هستیم که اتحادیه در راستای  جلوگیری از این امر طی نامه ای به دادستانی جلوی آن را گرفته و با برخی برخورد کرده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر اسلام آباد غرب گفت: متاسفانه در حال حاضر به شکل قارچ گونه ای کار خرید و فروش طلای دست دوم در فضای مجازی انجام می شود.

 طلای آب شده را از مغازه های دارای جواز کسب خرید کنند

ناصری به مردم توصیه کرد:‌ جهت خرید طلای دست دوم به مغازه های طلا فروشی مراجعه کنند و برای صحت و اطمینان از طلا بودن و صحت عیار طلای خریداری شده فاکتور رسمی دریافت کنند چرا که برخی از طلاهایی که در دیوار معامله می شوند طلا نیستند. وی در ادامه با بیان اینکه در اسلام آباد غرب هیچ  تولید کننده طلایی  فعالیت ندارد و مغازه داران اغلب سفارشات طراحی و ساخت طلا را به تهران و کرمانشاه ارسال می کنند. ناصری با اشاره به اینکه99 درصد  مغازه های طلافروشی اسلام آباد غرب طلای مورد نیاز خود را فقط به صورت مستقیم  از تهران تهیه می کنند واز هیچ کیفی طلا نمی خرند اظهار داشت:‌ اغلب طلا فروشی های شهر در خیابان اصلی اسلام آباد خیابان شهید مصطفی خمینی و پاساژ های واقع در این خیابان که حد فاصل دو میدان امام خمینی (ره) و  میدان هدایت  قرار دارد مستقر هستند. بیشتر بخوانید:

کارخانه دانش بنیان طلا در شهرک طلای سمنان