درو برنج ،درو طلا

چکیده

رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر شهرستان فومن عنوان کرد: بهترین زمان رونق بازار طلا، بعد از درو برنج است که فروش بازار طلا بیش از  10 برابر بازار عید نوروز است.

۱۴۰۲ دوشنبه ۱۵ آبان
349
درو برنج ،درو طلا

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ مهدی اسماعیل زاده، رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر شهرستان فومن بیان داشت: چند سالی است که به دلیل بالارفتن هزینه ها، کشاورزان  مجبورند محصول برنج را پیش خور کنند که این امر باعث شده که در زمان برداشت برنج  بازار طلا رونق نداشته باشد.

وی افزود:‌  دو سال قبل قیمت برنج خوب بود و بازار رونق خوبی گرفت ولی متاسفانه امسال قیمت برنج کاهش یافته و  قیمت بهترین برنج در فومن 70 هزار تومان است در صورتی که هزینه کاشت برنج بیشتر از این قیمت برای کشاورز در می آید.  

اسماعیل زاده تصریح کرد:‌ فومن به دلیل اینکه اقتصاد صنعتی ندارد و اقتصاد آن کشاورزی است بازار آن به برداشت محصولات کشاورزی چای و برنج وابسته است که  متاسفانه در چند سال اخیر کشت چای هم درآمد چندانی ندارد و کسادی بازار و اقتصاد بیمار شامل کل کشور است.

وی در بیان مرغوبیت برنج گیلان خاطر نشان کرد: در شهرستان فرمن از نژادهای مرغوب برنج مانند هاشمی و دم سیاه کشت می شود ولی در مازندران انواع متفاوت برنجی کشت می شود که مرغوبیت هم  ندارد.

چیزی به عنوان وجود ندارد

رییس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان فومن بیان داشت:‌ متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی کشور بازار رونقی ندارد و چیزی به عنوان بازار در کلیه صنوف وجود ندارد و انتظاراتی که در این شرایط اقتصادی از بازار وجود دارد بیش از اندازه است.

وی با اشاره به بیانات امام خمینی در اهمیت و نقش بازار و اینکه اگر بازار نبود انقلاب نبود بیان داشت: متاسفانه امروزه مسئولین هر وقت نیاز به بازار دارند دست به سمت کسبه بازار دراز می کنند و جایگاه و  قدر و قیمت  بازار را ندانستند و مانند گاو شیرده فقط  بازار را میدوشند.

اسماعیل زاده بیان داشت:‌ در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد پول کشور دارای ارزش بود و 40 هزار تومان یارانه برای خانوارها تامین هزینه هایشان را می کرد و با ارزش بود ولی اکنون با کاهش ارزش پول همان یارانه  دیگر ارزشی ندارد.  

وی مهمترین مشکل صنف طلا در شهرستان فومن را مشکلات مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده دانست و بیان داشت: این مشکل خاص صنف طلا فروشان فومن نیست و یک مشکل سیستمی و پایه ای در تمام کشور است.

جلوگیری از فروش طلای خام نیازمند قانون جامع

 رییس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان فومن ادامه داد:‌ یکی دیگر از چالش های صنف طلا در فومن را فروش طلای آب شده و خام فروشی طلا و طلای بدون اجرت عنوان کرد و بیان داشت:‌ متاسفانه انجام این کار توسط برخی از همکاران علاوه بر اینکه به کسبه آسیب می زند موجب می شود که 27 هزار واحد صنفی از طریق ساخت طلا نان می خورند نبز دچار آسیب شوند.

وی تصریح کرد:‌ جلوگیری از فروش طلای آب شده کار راحتی نیست و نیازمند یک قانون جامع و کامل است  تا اشتغال در این حوزه و چرخه تولید طلا  از بین نرود.

اسماعیل زاده در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 27 واحد طلا فروشی و یک بنکدار  در فومن فعالیت دارند به روند افزایشی تعداد طلافروشی ها در این شهرستان اشاره کرد و بیان داشت در گذشته 17 طلا فروشی در فومن فعالیت داشت ولی اکنون تعداد طلافروشی ها به 27 واحد افزایش یافته است.

ورود بازنشستگان از آژانس ها و مشاورین املاک به بازار طلای فومن

وی در بیان دلیل افزایش تعداد طلافروشی های فومن بیان داشت:‌ قبلا کارمندان وقتی بازنشسته می شدند در آژانس ها و تاکسی تلفنی ها مشغول فعالیت می شدند و بعد از مدتی تعداد بازنشستگان در مشاوران املاک زیاد شد، ولی اکنون در چند سال اخیر  با توجه به گرانی قیمت طلا تعداد زرگری ها اضافه می شود.

 رییس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان فومن اذعان داشت:‌ امروزه با توجه به گرانی قیمت طلا و رواج کارهای سبک افراد برای راه اندازی زرگری مثل گذشته نیاز نیست 4 تا 5 کیلو طلا داشته باشد و  با 500 گرم تا 700 گرم طلا می تواند مغازه طلافروشی تاسیس کنند و این امر موجب شده که افراد بازنشسته با سرمایه بازنشستگی اقدام به راه اندازی مغازه طلافروشی کنند و در دو سال اخیر 5 طلافروشی به  فومن اضافه شده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان فومن با اشاره به اینکه عمده مشتری طلا فروشی های فومن روستاییان هستند و طلایی که بانوان فومنی بیشتر خرید می کند النگو است بیان داشت:‌ فروش  طلای لوکس به دلیل اجرت بالای آن در فومن وجود ندارد.

سود بیشتر آپارتمان سازی نسبت به طلا فروشی

وی در ادامه با بیان اینکه اخیرا ساختمان سازی و کار خرید و فروش ملک نسبت به فروش طلا صرفه بیشتری دارد و به همین دلیل تعدادی از طلا فروشان  ترجیح می دهند برای سود بهتر سرمایه خود را در بازار ملک و آپارتمان سازی هزینه کند بیان داشت:‌ اگر چه سود آپارتمان سازی بیشتر است ولی تبدیل طلا به پول نسبت به فروش ملک راحت تر و با سرعت بیشتری انجام پذیر است.  

اسماعیل زاده در مورد سابقه طلا فروشی در فومن بیان داشت: تا قبل از سال 87 صنف طلا فومن زیر نظر صنف لوازم خانگی فعالیت داشت و پس از سال 87 اتحادیه طلا و جواهر تاسیس شد و اصنافی چون موبایل، ساعت، گل و فروشی ها،  و دوخت و دوز و نصب پرده های ساختمانی زیر مجموعه صنف طلا قرار گرفتند و در هیات مدیره فعلی اتحادیه نیز آقایان مرتضی صالحی پور (نایب رئیس اول)، محمد شعبانی زاد (نایب رئیس دوم) و رئیس اتحادیه (مهدی اسماعیل زاده) از صنف طلا و جواهر هستند  و دبیر و بازرس اتحادیه از صنف موبایل و خزانه دار اتحادیه از صنف بدلیجات است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان فومن در ادامه با بیان اینکه شهرستان فومن به علت داشتن  دو جاذبه تاریخی و گردشگری ماسوله و قلعه رود خان و سوغات کلوچه فومن شهرت دارد و در ایام پیک مسافرت در شهریورماه  و ایام عید  رتبه اول به لحاظ تعداد مسافر  را در گیلان دارد بیان داشت:‌ ورود گردشگر به توریست تاثیر مستقیم بر بازار طلا ندارد چرا که توریستان از شهر طلا نمی خرد و بیشتر مواد غذایی و سوغات شهر را خرید می کند.

بیشتر بخوانید:

بازارچه مرزی ، ناجی بازار طلای قصرشیرین

انتهای پیام/