قوانین غیرکارشناسی  بلای جان صنعت طلا

چکیده

غضنفریان عنوان کرد:‌ با توجه به رکودی چندین ساله در بازار طلا،  اکنون صنعت جواهر کشور از بین رفته است.

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۱ آبان
262
قوانین غیرکارشناسی  بلای جان صنعت طلا

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ غضنفریون، رئیس اتحادیه طلا و جواهر زنجان بیان داشت: در زمان های گذشته بیشتر کارهای ویترین های طلافروشی ها جواهر بود، ولی اکنون فقط  5 درصد مصنوعات طلافروشی ها جواهر است و با از بین رفتن قدرت خرید مردم صنعت جواهر نیز از بین رفته است.

در گذشته مردم برای لذت و دلخوشی  و زینت طلا می خریدند ولی اکنون با توجه به عدم ثبات ارزش پول، برای حفظ سرمایه و ارزش پول خود  رو به خرید سکه، طلا کهنه و آب شده آورده اند.

قوانین غیرکارشناسی  بلای جان صنعت طلا

غضنفریون تصریح کرد: اجرای قانون غیرکارشناسی مالیات بر ارزش افزوده واقعا صنف طلا کشور را به چالش کشید و علیرغم اعتراض به غلط و اشتباه بودن این قانون، دولت بدون توجه به اصلاح قانون این روند را ادامه داد و موجب شد که صنف و صنعت طلا دچار آسیب شود و کشورهای همسایه از اجرای قانونی که ناقص بود  سود ببرند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر زنجان با بیان اینکه متاسفانه در کشور قوانینی مصوب می شود که کارشناسی نیست و مشکلاتی را برای صنف و صنعت رقم می زند بیان داشت: در حال حاضر نیز اجرای قانون سامانه جامع تجارت مانند مالیات بر ارزش افزوده از آن دست قوانین غیرکارشناسی  و بدون فکر است که موجب ایجاد نگرانی برای صنف طلا شده است.

تصویب قوانین غیرکارشناسی باعث می شود مشکلاتی برای صنف به وجود آید که برای رفع آن مشکلات دیگر از عهده صنف و اتحادیه کاری برنمی آید.

غضنفریون اظهار داشت: اکنون نیز قانونی مصوب و اجرا شده که افراد از طریق سامانه، جواز می گیرند در حالی که در گذشته  با توجه به تخصصی بودن شغل طلافروشی، اتحادیه ها برای صدور جواز چندین استعلام و احراز امنیت و هویت می نمود ولی اکنون اگر با این شیوه فردی مجوز بگیرد و کلاهبرداری کند و برود، کسی جوابگو نخواهد بود.

وی با بیان اینکه  در دوران گذشته اصناف منزلت دیگری داشتند ولی اکنون اصناف را تضعیف کرده اند و به حرف اصناف گوش نمی دهند گفت:‌ در مورد کهنه فروشی طلا هر کجا داد زدیم و اعتراض کردیم که کهنه فروشی  طلا درست نیست و به صنعت و تولید کشور ضربه می زند ولی مسئولین  گوش ندادند.  

 اراده ای برای رفع مشکلات صنف طلا نیست

غضنفریون با تاکید بر اینکه ‌ متاسفانه در دولت اراده ای برای رفع مشکلات صنف طلا نیست اظهار داشت: اگر دولت و مسئولین تشکل هایی مثل اتحادیه ها را قبول داشته باشند و به حرف اتحادیه اهمیت و ارزش بدهند  می توان قدمی در رفع مشکلات صنعت  و صنف طلا برداشت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر زنجان تصریح کرد: اگر مانند سابق اتحادیه کشوری ایجاد شود که مصوبات آن برای دولت قابل قبول بود، و همه اتحادیه ها یک صدا شوند و کارشناسان زبده اتحادیه  مشکلات و چالشهای صنف را پیگیری کنند می توان به رفع مشکلات امید داشت.

سود بردن ترکیه از ضعف قانونی کشور و جذب سرمایه گذاران و سازندگان ایرانی

وی گفت:  با توجه به رکود بازار و کاهش توان خرید مردم پیش بینی ها بر این است که روز به روز خرید و فروش طلا ضعیف تر خواهد شد و اگر قانون جامع تجارت اجرا شود سرمایه گذاران از کشور می روند، در حالی که زیر ساخت کشور را سرمایه تشکیل می دهد و بدون سرمایه نمی توان کشور را ساخت.

غضنفریون با تاکید بر اینکه صنعت طلا صنعت قوی در کشور است ادامه داد: 10 تا 15 سال قبل کشور ترکیه اصلا صنعت طلا نداشت و از ضعف قانونی کشور ما استفاده کردند و سرمایه گذاران ما را به سمت خود جذب نموده و اکنون دومین صادر کننده طلا دنیا شده است و اکثریت سازندگان طلا در ترکیه از ایران هستند.

ثبات بازار طلا در گرو حفظ ارزش پول و کنترل قیمت دلار

وی اذعان داشت:‌ ثبات بازار طلا وابسته به سیاست های دولت است و اگر ارزآوری و تولید در کشور افزایش یابد و قیمت ها حفظ شود ثبات در بازار ایجاد می شود ولی  اکنون به دلیل  عدم اطمینان  مردم به حفظ و ثبات ارزش پول در بازار تلاطم ایجاد شده و مردم  برای سرمایه گذاری طلا می خریدند.

غضنفریون خاطر نشان کرد: قیمت طلا با ارزش پول کشور تعیین می شود و ‌اگر  ارزش پول کشور حفظ شود، قیمت دلار کاهش می یابد و در اقتصاد ثبات ایجاد  می گردد و نوسان در قیمت هم پیش نمی آید.

انتهای پیام/