مشهد شهر گوهرسنگ ها و قطب طراحی طلا و جواهر

چکیده

غفوری مقدم عنوان کرد: مشهد به عنوان شهر گوهر سنگ ها ظرفیت بسیار بالایی دارد و از 37 نوع سنگ قیمتی شناسایی شده در سطح کشور 22 نوع سنگ در استان خراسان رضوی وجود دارد.

۱۴۰۲ يکشنبه ۱۲ آذر
239
مشهد شهر گوهرسنگ ها و قطب طراحی طلا و جواهر

 به گزارش پایگاه خبری جهان طلا ( گلدنیوز ) ؛ علی غفوری مقدم ، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان در نشست میز طلای مشهد بیان داشت: در حال حاضر در استان 4 معدن طلای فعال و  7 معدن سنگ های قیمتی در حال بهره برداری وجود دارد که  شاخص این معادن، معدن فیروزه نیشابور است که با قدمت بیش از 10 هزار سال نگین این صنعت در استان است.

وی افزود: مشهد علاوه بر ظرفیت هایی که در این حوزه دارد و پذیرش بیش از 40 میلیون زائر در طول سال که حداقل 3 میلیون زائر خارجی خواهان و طالب مصنوعات مشهد هستند عمدتا جایگاه مشهد به عنوان شهر گوهر سنگ ها پر رنگ تر می کند.

غفوری مقدم تصریح کرد: در مشهد بیش از 2 هزار واحد تولیدی صنفی با اشتغال 20 هزار نفر وجود دارد که نشانگر ظرفیت بالا در این حوزه است.

مشهد قطب طراحی طلا و جواهر و شهر اولین های این حوزه  

وی با بیان اینکه در  مشهد در حوزه طلا و جواهر تا کنون  13 اقدام انجام شده که اکثر این اقدامات برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است بیان داشت: تاسیس اولین پژوهشکده گوهر سنگ ها در مشهد و راه اندازی  آکادمی آموزش طراحی برای اولین بار در مشهد از جمله این اقدامات است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان تصریح کرد: مشهد قطب طراحی طلا و جواهر است و ادعایی که در این زمینه وجود دارد بر اساس رتبه های کسب شده طراحان مشهدی در نمایشگاه ها خارجی و مسابقات است و برای اولین بار کد آیسیک طراحی طلا و جواهرات در مشهد گرفته شد.   

وی خاطر نشان کرد: طراحان و فعالان این حوزه در نمایشگاه های هنگ کنگ، ایتالیا، ترکیه به صورت غرفه دار و یا معرفی، حضور و رتبه های خوبی کسب کرده اند.

غفوری مقدم در میز طلای مشهد

پیشنهادی برای تایین مرجع ارزش گذاری فلزات طلا

غفوری مقدم در ادامه با اشاره به اینکه پس از میز طلای تبریز مقرر و پیگیری شد تا استان های قم و خراسان رضوی برای تفویض ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی به وزارتخانه صمت پیشنهادات خود را ارائه بدهند بیان داشت: در بحث ارزش گذاری سنگ های قیمتی و فلزات گرانبها دو مشکل وجود دارد یکی اینکه سنگ های قیمتی در حوزه مدیریت معاونت معادن وزارت صمت و فلزات گران بها در حوزه مدیریت بانک مرکزی قرار دارد که در بخش دوم قرار است به جای بانک مرکزی ارزش گذاری توسط مشهد انجام شود.

درخواست افزایش میزان مجاز صادرات نقره و سنگ های قیمتی

وی در ادامه خواستار افزایش میزان مجاز صادرات نقره و سنگ های قیمتی از 3 کیلو به 10کیلو شد و بیان داشت: شهر مشهد با توجه به زائر پذیر بودن ظرفیت خوبی در حوزه گوهر سنگ های قیمتی و نقره دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان اظهار داشت: به جهت کاهش هزینه تمام شده در تولید، نیاز به تامین ماشین آلات است که این مهم نیازمند بهره مندی از تسهیلات برای تامین ماشین آلات مورد نیاز است که در این زمینه تولید کنندگان  درخواست حمایت داشته و امید میرود زمینه برای استفاده از ماشین آلات به روز در تکنولوژی تولید فراهم شود.

وی در ادامه با اشاره به محدودیت هایی که در واردات مواد اولیه از جمله برخی از سنگ ها وجود دارد پیشنهاد کرد: آن بخش از سنگ های که نیاز به واردات آنها وجود دارد و واردات آن توجیه دارد اعلام شود تا از لیست گروه 4 کالاهای ممنوعه جدا شوند.

غفوری مقدم ادامه داد: سنگ فیروزه در صنایع دستی طبقه بندی  شده و معافیت ارزی دارد ولی وقتی فیروزه روی نقره سوار می شود مشمول ما به تفاوت ارزی می شود که رفع این مهم نیز درخواست فعالان این حوزه است.

آخرین اخبار طلا و جواهر را از سایت بازار طلا ، گلدنیوز دنبال کنید.