آسیب شناسی مسائل صنعت طلا در گفتگو با پیشکسوت طلاوجواهر تهران

چکیده

مسعود یزدانی، پیشکسوت و نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با آسیب شناسی برگزاری نمایشگاه طلاوجواهر در شهرهای مختلف ایران به گلدنیوز گفت: در کشورهای صاحب نامی همچون ایتالیا که توانایی بالایی در صنعت طلا دارند فقط دوبار در سال نمایشگاه برگزار میشود در حالیکه در کشور ما هر شهری برای خودش نمایشگاه می‌گذارد و این رویه زمان و سرمایه اهالی صنعت طلا را به هدر می‌دهد.

۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۵ آذر
379
آسیب شناسی مسائل صنعت طلا در گفتگو با پیشکسوت طلاوجواهر تهران

 به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)،یزدانی گفت: پیشنهاد ما این است که شهرهای بزرگ تولیدکننده طلا (تهران،اصفهان،یزد،تبریز و مشهد) به همراه دیگر شهرها یک هم افزایی ایجاد کنند و هر سال فقط دوبار نمایشگاه برگزار کنند تا سرمایه های مادی و معنوی صنعت طلا بیهوده هدر نرود. نمایشگاه میتواند در هر شهری که مورد اجماع قرار میگیرد و به نفع کلیت صنعت طلا است برگزار گردد.

ایشان با انتقاد از کمرنگ بودن وجه بین المللی این نمایشگاه ها گفت: نمایندگان واقعی ملل در نمایشگاه های ما حضور ندارند و شرکت هایی که به نام خارجی حضور پیدا میکنند در واقع شرکت های ایرانی واردکننده محصولات هستند.ایشان تاکید کرد : بهتر است عنوان نمایشگاه ها را توانمندی های داخلی بگذاریم نه نمایشگاه بین المللی.

مسئولین برای اجرای سامانه جامع تجارت تامل کنند

یزدانی عنوان کرد: بیش از 90درصد از اعضاء صنف طلا  با رویکرد سامانه جامع تجارت جهت مبارزه با قاچاق طلا موافق اند ، هرچند که برای مبارزه واقعی با قاچاق طلا باید به سراغ کنترل مبادی ورودی کالاها برویم و هزینه قاچاق را افزایش دهیم تا قاچاقچی دیگر تمایلی به این کار نداشته باشد.

ایشان ادامه داد: اما برخی موارد در اجرای سامانه جامع تجارت نیازمند تامل بیشتر است مثل اعلام سرمایه ها و یا ورود اطلاعات تک تک محصولات با جزئیات که کار بسیار زمان بری است.

وی خاطر نشان کرد: ضروری است متولیان به نگرانی های صنف با عینک خوشبینی نگاه کنند و انتقادهای اعضای صنف را وجه امنیتی و اعتراضی ندهند و برای اجرای بهتر این دستورالعمل صبر کنند.

یزدانی تاکید کرد: در کل پیشنهاد ما این است که برای اجرای بهتر این قانون نشست هایی با دلسوزان ، متخصصان واقعی و معتمدین صنعت طلا برگزار شود.

مسعود یزدانی

کاهش 50درصدی مالیات ها

یزدانی در خصوص ضرب الاجل سازمان مالیاتی برای اجرای صندوق های مکانیزه از 1دی ماه 1402 گفت: من معتقدم با این وضعیت رکودی که در بازار طلا حاکم است اجرای قانون صندوق های مکانیزه باعث کاهش ۵۰ درصدی مالیات ها در صنعت طلا می‌شود، لذا ما مخالفتی با اصل اجرای آن نداریم، اما متاسفانه مسئولان به وظایف خود عمل نمی‌کنند و فقط تهدید به جریمه می‌کنند درحالیکه سازمان امور مالیاتی وظیفه خود را در فراهم کردن زیرساخت ها به درستی انجام نداده است.ایشان تاکید کرد: فقط می‌گویند از برج ۱۰ باید اجرا شود، اما آیا دولت بندهایی که بر عهده خودش بوده است را به درستی اجرا کرده است؟

 حضور مسئولین در میز طلا باعث تغییر نگرش آنها میشود

یزدانی در ادامه با اشاره به نشست هایی که به عنوان میز کشوری طلا در حاشیه نمایشگاهها با حضور مسئولین برگزار می شود گفت: وقتی مسئولین در این نشست ها حاضر می شوند قطعا با نقاط ضعف و قوت  صنعت آشنا شده و در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها به این موارد توجه کرده و تصمیماتی که به صنعت و سرمایه گذار آسیب می زند را تغییر میدهند.

اخبار اتحادیه طلا و جواهر را از سایت بازار طلا (گلدنیوز) دنبال کنید

رکود شدید در 136 اتحادیه بازار تهران

مسعود یزدانی آرامش در بازار را ناشی از نبود نوسان در بازار ارز دانست و بیان کرد: از نظر صنفی بازار طلا در رکود شدید قرار دارد و این رکود به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم و کاهش سطح درآمد خانوارها است که باعث شده هزینه کرد آنها در خرید طلا کم شود.وی اذعان داشت: رکود در بازار مختص صنف طلا نیست و در 136 اتحادیه بازار تهران رکود وجود دارد که امید می رود با با برنامه ریزی ها و کاهش تورم وضع درآمد مردم بهتر و بازار رونق یابد.

یزدانی در ادامه  با اشاره به پیشرفت های صنعت طلا در ماشین آلات و نوآوری های خوبی که در ساخت مصنوعات حاصل کرده اظهار داشت: اگر دولت از صنعت طلا به عنوان یک کالای سرمایه ای که  ارزآوری و اشتغال بسیار بالایی دارد حمایت کند، صنعت طلا و جواهر کشور  می تواند در کل دنیا بدرخشد.

بانک ها می توانند بهترین شریک صنعت طلا باشند

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: بانک ها می توانند بهترین شریک صنعت طلا و جواهر باشند و با توجه به قدرت و توانمندی صنعت طلا و به جای دادن پول و تسهیلات ، طلا در اختیار صنعت قرار دهند و با سنجش ارزش صنعت به تسهیل صادرات این صنعت و ارزآوری به کشور کمک کنند.

وی با بیان اینکه امروز پشتوانه اکثر کشور ها و خزانه دولت ها طلا است اذعان داشت: اگر کشور طلاهایی که در بانک های مرکزی خوابیده را با شرایط خوب به کارخانه ها و تولید کنندگان و صادرکنندگان صنعت طلا بدهد فعالان این حوزه  می توانند نوآوری های این صنعت را به تمام دنیا صادر کنند.

یزدانی در مورد رضایت از فعالیت هیئت مدیره فعلی اتحادیه تهران و منتخبین گروه میثاق بیان داشت: هیات مدیره فعلی اتحادیه هم نقاط قوت و هم ضعف  داشته و با توجه به اینکه گروه میثاق یک گروه اعتقادی بود و برخی از افراد به منش ها و رفتاری که در گروه میثاق مد نظر بود اعتنایی نکردند ؛ لذا بر عملکرد آنها  گلایه وجود دارد، ولی برخی از اعضا تمام قد در خدمت مردم و اتحادیه و دلسوز صنف بوده اند.

انتهای پیام/