صادرات بهترین گزینه برای توسعه فعالیت اقتصادی در شرایط رکود و تورم

چکیده

نوری زاده عنوان کرد: با توجه به رکود و تورم در کشور، بهترین گزینه برای توسعه فعالیت اقتصادی صادرات است.

۱۴۰۲ يکشنبه ۱۹ آذر
261
صادرات بهترین گزینه برای توسعه فعالیت اقتصادی در شرایط رکود و تورم

 به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ محمدرضا نوری زاده، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر یزد در نشست میز کشوری توسعه صنعت مصنوعات طلا، نقره و جواهرات، در مشهد بیان داشت: در این شرایط اگر صنفی صادرات نداشته باشد، خود به خود  محکوم به شکست است و صنف طلا و جواهر نیز اگر در این شرایط رکود صادرات نداشته باشد نابود می شود.

وی افزود:‌ اگر در صادرات طلا دو مزیت ارزآوری و اشتغال مورد توجه قرار گیرد مشکل اشتغال و ارزآوری به کشور را می توان با صادرات طلا و جواهرات مرتفع کرد.

نوری زاده با تاکید بر ضرورت باطل کردن کد آیسیک طلای دست دوم بیان داشت: خرید و فروش طلای دست دوم موجب ضرر و زیان تولیدکننده و مصرف کننده می‌شود.

وی اجرای قانون تبصره 4 ماده 18 مبارزه با قاچاق کالا و ارز را یکی از چالش های صنف طلا و جواهر عنوان کرد و بیان داشت: اعلام موجودی طلا کارگاه های طلاسازی که 50 تا 70 درصد سرمایه آنها از پس انداز و سنوات بازنشستگی مردم تامین شده است در سامانه درست نیست.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر یزد اذعان داشت:‌ الزام به اعلام موجودی در سامانه جامع باعث می شود کارگاه های تولیدی که اغلب از 5 تا 100 نفر اشتغال ایجاد کرده اند، کار خود را جمع کنند.

وی تصریح کرد:‌ اجرای آیین نامه تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیازمند بررسی بیشتر و رفع برخی مسائل فنی است.

اخبار اتحادیه طلا و جواهر را از سایت بازار طلا گلدنیوز دنبال کنید.

ضرورت استفاده استان ها  از تجربیات  موفق خوشه طلا در استان یزد

نصیری ، مدیر کل سازمان صمت استان یزد نیز در این نشست با اشاره به توانمندی خوشه طلا و نقره و جواهر یزد گفت:‌خوشه طلا و جواهر یزد حدود 6 تا 7 ال قبل فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر بالغ شده و 824  نفر عضو اعضای آن از خدمات خوشه استفاده می کنند و این خوشه همکاری خوبی با صنعت طلا و جواهر و اتحادیه طلا دارد.

وی با بیان اینکه شرکت شهرک های صنعتی نیز از خوشه طلا حمایتی خوبی کرده است  تصریح کرد:‌ استانها می توانند از تجربیات خوشه طلا یزد برای ایجاد خوشه های طلا بهره بگیرند.

نصیری اظهار داشت:‌ در مورد راه اندازی شهرک صنفی طلا در یزد مکان سنجی انجام شده و 120 هزار متر زمین  برای اختصاص به این امر آماده است.

وی ادامه داد: مالکیت این زمین با منابع طبیعی است و انتقال آن نیاز به مجوز دارد که در جلسه کارگروه صادرات  این موضوع پیگیری خواهد شد.

نصیری

ذکر منبع تولید مصنوعات طلا  در گمرک

 مدیر کل سازمان صمت استان یزد ادامه داد:‌ استان یزد یکی از استان های تخصصی  در تولید مصنوعات طلا است ولی عمدتا صادرات مصنوعات از اصفهان انجام می شود که خواهشمند است در گمرک مبدا تولید کالا ذکر شود.

وی  ادامه داد: ‌واردکنندگانی که از طریق تبادل ارزی واردات انجام داده اند نیز  برای تعامل با سازمان صمت و اتحادیه اطلاعات تبادل ارزی را در اختیار استان قرار دهند.

نصیری با اشاره به اینکه عمده کشورهای طرف صادرات یزد کشورهای همسایه عراق، افغانستان، پاکستان هستند و عمده صادرات استان یزد به ای کشور ها کاشی و سرامیک است بیان داشت: اکثر این صادرات به صورت ریالی انجام می شود. 

انتهای پیام/