عدم حمایت از صنف طلا و تعطیلی بسیاری از کارگاه های تولیدی

چکیده

غلامی  عنوان کرد: بر اساس آمار پروانه های اتحادیه های شهرستان ها و سازمان استاندارد، بسیاری از کد های کارگاه های تولید طلا باطل ، تعلیق و تعداد آنها کم شده است.

۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۹ آذر
349
عدم حمایت از صنف طلا و تعطیلی بسیاری از کارگاه های تولیدی

 به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ مهدی غلامی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان در حاشیه نمایشگاه طلا و جواهر مشهد بیان داشت: در حال حاضر به دلیل عدم حمایت مسئولین از صنعت طلا و مشکلاتی چون نبود سرمایه در گردش کارگاه های تولیدی صنعت طلا و جواهر ضعیف شده و دستگاه های آن ها به روز نیست.

متاسفانه امروزه  بهترین طراحان طلا و جواهر کشور به ترکیه مهاجرت کرده و در آنجا طراحی می کنند و طلا از طریق کشور ترکیه وارد ایران می شود.

غلامی تصریح کرد: امید می رود با حمایت دولتمردان کارگاه های تولید مصنوعات طلا بتوانند دستگاه های ساخت و تولید طلا را به روز کنند و تولید و صادرات طلای ایران رونق یابد.

وی اظهار داشت: صنعت طلا صنعتی قابل پیشرفت است و با سرمایه گذاری در این صنعت می توان به عنوان صادرکننده سهم مهمی از بازار طلا جهان را کسب کرد.

اخبار اتحادیه طلا و جواهر را از سایت بازار طلا (گلدنیوز) دنبال کنید.

ممنوعیت فروش طلای دست دوم باعث برگشت کارگاهای تولید طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان در ادامه یکی از معضلات مهم صنعت طلا را  فروش طلای دست دوم در بازار عنوان کرد و بیان داشت: فروش طلای دست دوم به دلیل عدم بازگشت طلا به چرخه تولید لطمه خیلی بزرگی به تولید صنف می زند که امید می رود کلیه اتحادیه های شهرستان ها همکاری کنند و فروش طلای دست دوم را ممنوع کنند تا این مهم باعث برگشت طلا به چرخه تولید و فعال شدن کارگاه های طلاسازی شود.

وی با تاکید بر اینکه فروش طلای دست دوم ضربه مهلکی به صنعت می زند بر ضرورت هماهنگی و تدبیر اتحادیه ها  اتحادیه های سراسر کشور برای رفع این مهم تاکید کرد و بیان داشت: متاسفانه کد آیسیک فروش طلای دست دوم  صادر شده که برخی اتحادیه ها بدون اطلاع از عواقب فروش طلای دست دوم، اقدام به صدور پروانه دست فروشی می کنند.

غلامی با اشاره به الزام اجرایی شدن پایانه فروشگاهی از ابتدای دی ماه بیان داشت: در صورت عدم اتصال اصناف به پایانه فروشگاهی 10 درصد کل مبلغ تراکنش ها جریمه خواهند شد.

اجرای سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها بزرگترین مشکل پیش رو صنف طلا

وی خاطر نشان کرد:  یکی دیگر از مشکلات صنف طلا اجرای سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها است که باید طلافروشان خرید، فروش و موجودی انبار خود را در سامانه ثبت کنند که به نظر می رسد زیر ساخت های این کار هنوز آماده نیست و نیاز است که زیر ساخت های سامانه ها فراهم شود.

غلامی تصریح کرد: از بزرگترین مشکل پیش رو صنف طلا سامانه جامع انبارها و سامانه جامع تجارت خواهد بود که امید می رود قبل از اصلاح، این سامانه ها اجرایی نشود تا مانند مالیات بر ارزش افزودهف صنف ضربه بخورد .

تشکیل خوشه طلا و جواهر در همدان

رشد تولید و رونق صنعت طلا در گرو تسهیل صادرات

رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان مهمترین مانع توسعه صنعت طلا را عدم حمایت دولتمردان در رفع مشکلات صنعت طلا عنوان کرد و بیان داشت: قوانین گمرکی و بانک مرکزی برای صادرات طلا دست و پا گیر است و اجازه صادرات مصنوعات طلا از طریق مرزهای زمینی وجود ندارد و فقط از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) اجازه صادرات طلا وجود دارد و صادرکنندگان نیز  بایستی چندین برابر  ارزش طلای صادراتی وثیقه ملکی  قرار دهند.

وی با بیان اینکه وثیقه گذاری پروسه سخت و طولانی است و معطل شدن طلای ساخته در این مسیر به صرف سازنده نیست چون سازندگان و تولید کنندگان مصنوعات باید  طلای خود را فوری تولید و صادر کنند و دوباره طلا را به چرخه تولید برگردانند ادامه داد:  اگر موانع صادرات برداشته شود و نسبت به مسائل سخت نگیرند تولید کنندگان می توانند صادرات خوبی به کشور ها داشته باشند.

غلامی با تاکید بر اینکه  با رفع موانع صادراتی مطمئنا تولید کنندگان صنف و صنعت طلا و جواهر کشور صادرات خیلی موفقی خواهند داشت اذعان داشت: در سال های قدیم کشور های ترکیه و سوریه طلای دست دوم از بازار تهران خرید می کردند و پس از پرداخت ، در بازار خود به فروش می رساندند اما اکنون این موضوع برعکس شده و به دلیل بسیاری از مشکلات و موانع  ایران تبدیل به کشور وارد کننده طلای قاچاق شده است که باید دولتمردان کمک کنند ایران به صادرکننده طلا تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر واردات شمش و طلای آب شده به کشور هیچ محدودیت و تعرفه گمرکی ندارد ولی طلای ساخته شده مشمول کالای قاچاق و ارز است.

انتهای پیام/