شهرک‌ صنعتی طلای سمنان در مسیر بهره برداری - لزوم احیای اتحادیه کشوری طلا

چکیده

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر سمنان از آغاز به کار نخستین شهرک صنعتی طلاوجواهر کشور و چهارمین در دنیا از ابتدای سال 1401 در سمنان خبر داد.

۱۴۰۰ يکشنبه ۱۸ مهر
145
شهرک‌ صنعتی طلای سمنان در مسیر بهره برداری - لزوم احیای اتحادیه کشوری طلا

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر سمنان از آغاز به کار نخستین شهرک‌ صنعتی طلاوجواهر کشور و چهارمین در دنیا از ابتدای سال ۱۴۰۱ در سمنان خبر داد. گفتگویی با محمدرضا شریعت پناهی، عضو اسبق هیئت رئیسه اتحادیه طلا و جواهر کشور صورت دادیم که در ادامه می خوانید.

گلدنیوز : گفتگو را از احداث شهرک‌ صنعتی سمنان شروع کنیم. کمی درباره کم و کیف این پروژه بفرمایید.

به یاد دارم سال ۸۷ که به عنوان عضو رسمی هیئت رئیسه اتحادیه کشوری بودم، مقرر شد شهرک های صنعتی را بجای کارگاه های کوچک اطراف بازار ایجاد نماییم که علاوه بر نظم دادن صنف وصنعت طلا که در شفاف نمودن مشگلات هر صنعتی نیاز است را ابتدا درسمنان ایجاد نماییم که به طبع ان کاهش اجرت ساخت را هم با خود بدنبال داشت وبا کاهش هزینه تولید رونق این صنعت را نیز بدنبال خواهد داشت . از این رو خریدار وفروشنده وتولید کننده معامله سه سر برد داشته وهیچ رده ای در داد وستد زیان نمی بیند و متضر نمی شوند و همگان از قبل این کار بهره کافی خواهند برد .

روزی که برای اتحادیه طلا و جواهر کشور ثبت نام کردم، برنامه ای را ارائه نمودم و در نخستین بند آن اشاره کردم کارگاه های کوچک را باید به شهرک های صنعتی تبدیل نماییم . در این راستا سال ۹۱ استارت این کار در سمنان با حضور مسئولین استان ، امام جمعه شهر و استاندار و مسیولین اتحادیه های کشوری واتحادیه های دیگر استانها وشهرستانها ومدعوین وپیشکسوتان این صنف وصنعت خورد، که بعلت امنیت بالای استان سمنان ونزدیکی ان با بازار تهران ومهیا بودن فرصت های تولید صنعتی وصادرات وپوشش بازارهای داخلی قرار شد اولین شهرک صنعتی طلای کشور در این مکان دایر شود.
حقیر نیز بعنوان مبتکر و واولین پیشنهاد دهنده دنبال کارها را گرفتم وپس از یکسال به نتیجه رساندیم. که موافقت مسئولان ستاد سرمایه گذاران اقتصادی استان واستاندار و مقامات کشوری دریافت شد. که منجر به واگذاری ۲۶ هکتار زمین در بهترین نقطه شهرک صنعتی با تنظیم تفاهم نامه ای با اتحادیه کشوری در اختیار ما قرار دادند.

ابتدا ۳۲ پیشکسوت متقاضی حقیقی از تهران که همگی ید طولایی در تولید وصنف وصنعت طلا داشتند را بهمراه داشتیم که درتاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۹۲ در استانداری سمنان باتفاق جمعی خبرنگاران از صدا وسیما ومطبوعات کثیر الانتشار حضور یافتند .
اما متاسفانه از سال ۹۲، رکود اقتصادی در دولت تدبیر وامید رقم خُرد و سرمایه گذاران یکی یکی عقب نشینی کردند..که به تازگی بنده و چند تن از دوستان دیگر شروع به احداث بنایِ کارخانه برای ایجاد شهرک تخصصی صنعتی طلا نموده ایم.
امیدواریم دولت اقای ریسی نیز ضمن همکاری با سرمایگذاران این وظیفه شرعی وعرفی را اجرایی کرده تا جوانان شاغل شده و رونق تولید را در این کسب و کار شاهد باشیم.

گلدنیوز: در حال حاضر ۴ کارخانه صنعتی در حال ساخت در این شهرک‌ صنعتی است؟

بله. ساخت بنا در حال انجام است که ان شاالله تا انتهای سال پایان می پذیرد و در سال ۱۴۰۱ استارت نصب ماشین آلات و بهره برداری و تولید رقم خواهد خُرد.

در این تاریخ اولین شهرک‌ صنعتی طلا و جواهر کشور آغاز به کار خواهد کرد که همه اصول آن نیز استاندارد بوده و چهارمین شهرک صنعتی جهان می باشد.

گلدنیوز: فعالان صنف اصفهان نیز کاری مشابه را آغاز کردند ولی ظاهرا هنوز به نتیجه نرسیده است؟

اصفهان نیز پس از ما کار را آغاز کرد ولی هنوز نتیجه بخش نبوده است. ما زمین را با قیمت دولتی در اختیار متقاضیان قرار می دهیم که یک سوم ان نقد والباقی به مدت ۱۲قسط هر سه ماه یک قسط رابرای ۳۶ ماه در نظر گرفته ایم.

گلدنیوز: پس از شروع به کار چه مزیتی نصیب صنف طلا و جواهر خواهد شد؟

تا سال ۲۰۰۶ ترکیه و عراق طلای دست دوم ما را خریداری می کردند ولی امروز ترکیه به دومین صادرکننده طلای جهان تبدیل شده است. چراکه ترک ها فهمیدند.( طلا ارزش افزوده وعزتی جاودانه دارد) که تغیر شکل میدهد و هیچگاه تغییر ماهیت نخواهد داد.
یعنی ذاتِ طلا همواره بالاترین ارزش افزوده را در قرون واعصار داشته ودارد .
لذا وقتی شهرکی صنعتی ایجاد کنیم، این مکان به عنوان رهبر و راهنما اولیه ایفای نقش خواهد نمود و کار به شکلِ سری سازی رونقرخواهد گرفت وهزینه تولید را تا حد چشم گیری کاهش می دهد.

لذا برای کاهش هزینه تولید و اجرت کار در شهرک صنعتی، اقدامات مختلف در ساخت و ساز طلا و جواهر بین کارخانه های مختلف تقسیم می شود؛ مثلا آبکاری را در یک واحد شاهدیم و تولید النگو به بخشی دیگر سپرده می شود و اگر این کار اتفاق افتد، هزینه تولید به نصف کاهش می یابد و در نتیجه خرید وفروش طلا همچون گذشته به کام مصرف کننده نیز شیرین خواهد شد ورونق کسب وکار را باخود بهمراه خواهد داشت .

گلدنیوز: ما نیز امیدواریم این شهرک به زودی راه اندازی شود و نمونه ای برای سایر استان ها باشد. شهرک سمنان اگر به عنوان الگویی موفق شناخته شود، همراهی دیگر استان ها را نیز درپی خواهد داشت.

ما به تنهایی قادر به پیش برد کارها نیستیم و سرمایه گذاران هم باید وارد گود شده و کمک کنند. در این بین استادکارانی هستند که سرمایه ای ندارند و باید بدانند کار در شهرک صنعتی مزایای بسیار زیادی دارد که یک کارگاه خدماتی فاقد آن است. از جمله اینکه شهرک صنعتی ۷ سال معاف از مالیات است ودرقبال جواز صنعتی ۲۸ امتیاز مثل گرفتن تسهیلات بانکی وورود ماشین الات ووووووو برای همکاران با هزینه اندک صنعتی میسر خواهد شد .

شخصا بعنوان مدیر کمپین اصلاح قانون ارزش افزوده با بیش از ۲۰۸ نماینده مجلس قبل درباره مالیات بر ارزش افزوده گفتگو کردم و مکاتبات بنده به ۶ جلد کتاب ۸۰۰ برگی رسیده است. بالاخره با همکاری اعضای کمپین و اتحادیه های سطح کشور وهمراهی پیشکسوتان قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۹۸ اصلاح و ان شاالله ۱۲ دیماه ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد.

گلدنیوز: بسیاری دوستان از اصلاحیه قانون و معافیتِ اصل طلا از مالیات خوشنود هستند ولی این کار نیازمند زیر ساخت هایی است که هنوز فراهم نیست. این زیر ساخت ها در استان سمنان تا چه میزان برای اجرای صحیحِ قانون فراهم است؟

زیر ساخت ها باید از سوی دولت فراهم شود و تا قبل از اجرای زیر ساخت واموزش بایستی خوداظهاریِ همکارانِ ما را بپذیرند. بنده به عنوان نماینده صنف وصنعت طلا با مجلس گفتگوهای بسیاری انجام داده ام و تاکید دارم زیر ساخت ها بایستی از سوی دولت عملیاتی شود ولی دولت هنوز زیر ساختی را فراهم نکرده است؛ لذا هم اینک باید خوداظهاری همکاران ما را بپذیرد.

گلدنیوز: یکی دیگر از الزامات، راه اندازی پایانه های فروشگاهی است و از طرفی استفاده از آن باید به اهالی صنف آموزش داده شود. در سمنان این مهم تا چه میزان محقق شده است؟

هنوز اتفاقی نیفتاده؛ سامانه ها باید نصب شود و سپس آموزش داده و به بهره برداری برسد. اما تا امروز هنوز هیچ ابلاغیه ای به دست ما نرسیده و هیچ اقدام خاصی از سوی دولت برای تحقق زیر ساخت ها صورت نگرفته است.

گلدنیوز: نگرانی دیگر اهالی صنف، فضای مجازی است که معتقدند به سانِ یک چاقوی دولبه، هم مفید است و هم خطرناک. برای ساماندهی فضای مجازی چه پیشنهادی دارید تا به کمک صنف طلا آمده و موجب رونق کسب و کار شما گردد؟

ما برای این فضا نمی توانیم کاری انجام دهیم؛ جامعه جهانی به این سمت و سو رفته و از فروش اینترنتی حمایت کرده است. لذا ما باید این مسیر را هدفدار نماییم و نظارت ها را تقویت نماییم.

متاسفانه سازمان صمت با کارشناسان کف بازار گفتگو نمی کند و در صحبت با دیگران، گزارش می دهد. حال آنکه امروز طلای دست دوم لطمه‌ی بزرگی به صنعت طلا زده است ولی به میزانی نیست که از سوی هر مغازه ای به فروش برسد. با وجود این رسته ای جدید را برای طلای دست دوم در سامانه صمت تعریف کرده اند. وقتی این طلا وارد بازار شد تقلب بسیاری را رقم زد. از ابتدا هم که این قانون را وضع کردند، ما مخالف بودیم ولی دولت با ما مقابله کرد و لطمه‌ی اصلی نصیب ویترین داران و مردم شد. دولت باید از کارشناسان زبده و بی طرف مشورت بگیرد و کسی نباید مصالح شخصی را بر جمع ترجیح دهد.

کسانی هم که قرار بر نوشتن قوانین صنفی دارند، لازم است مشاورانی را از اتحادیه ها، در کنارِ خود داشته باشند تا بر اساس واقعیات، قانون گذاری کنند. در حال حاضر وزارت صمت باید رسته “طلای دست دوم” را حذف کند. ۵ سال در این باره نامه نگاری کرده ایم. اما هیچ اتفاقی نیفتاده است.

گلدنیوز: این درد و دلی است که از زبان شما و بسیاری فعالان و دلسوزانِ دیگر این صنف نیز شنیده ایم و امیدواریم به گوش مسئولان برسد. اگر نکته ای برای پایان این گفتگو در نظر دارید، بفرمایید.

از گلدنیوز سپاسگزارم و پیشنهاد می کنم این مطالب را ادامه دهید. بنده از کسانی بودم که در برنامه های اولیه خودم درخواست داشتم که حتما روزنامه ای مختصِ اهالی این صنف به چاپ برسانیم تا همکاران اطلاعاتِ روزِ سطح کشور را داشته باشند.

صنف طلا نیازمند هیئتی است که همچون یک پارلمانِ کوچک عمل کند. یعنی عده ای به نمایندگی از تمام ذی نفعان تصمیم بگیرند و سایرین عمل کنند ولی متاسفانه برخی اتحادیه ها زیر بار این مسئله نرفتند و وزارت بازرگانی وقت حمایت نکرد. اما همه اتحادیه ها را به جز طلا و مسکن منحل اعلام کرد و یک کمیسیون تخصصی در نظر گرفت که مشتمل بر یک نفر(!) است و آن فرد نیز هیچ کاری برای ما نمی کند.

ما نباید به صورت فردی فکر کنیم. ما اگر درپی ایجاد این شهرک صنعتی بودیم، به دلیل خدمت به کشور و هموطنان و افرادی بود که بنده را به عنوان نماینده خود انتخاب کردند. پس لازم است با این کار، تولید را ارتقا دهیم که چالش هایی مثل اشتغال، فساد، دزدی و… را مرتفع می سازد.

انتهای پیام/

اخبار اتحادیه طلا و جواهر را از سایت طلا (گلدنیوز)، دنبال کنید