رشت ؛ غنی از استادکاران ، تهی از تولیدکنندگان

چکیده

معاون اول اتحادیه طلا و جواهر رشت از حضور 35 نفر استادکار به‌نام در حوزه ساخت طلا و جواهر در رشت خبر داد. با این وجود هنوز تولید طلاوجواهر در رشت رشد چندانی نداشته است.

۱۴۰۰ دوشنبه ۱۹ مهر
163
رشت ؛ غنی از استادکاران ، تهی از تولیدکنندگان

محمدعلی مرزبان در مصاحبه با گلدنیوز با اشاره به اینکه شهرستان رشت و حومه 11 اتحادیه فعال دارد، اظهار کرد: تولید کننده چندانی در رشت فعال نیست و اکثرا فروشنده هستند.

تولیدکنندگان حمایت نمی شوند و از نظر سرمایه اولیه قدری ضعف دارند.

وی تعداد طلافروشی ها را حدود 470 واحد تخمین زد و افزود: ما شاید دو الی سه تولیدی بزرگ داشته باشیم و مابقی به صورت حق العمل کاری و دریافت کننده سفارش کار می کنند.

وی با اشاره به اینکه استادکاران رشتی، همگی خوب و ماهر و معروف هستند، گفت: استان گیلان به طور کلی از نظر اقتصادی ضعیف است و حمایت زیادی از آن صورت نگرفته؛ اما استادکاران ما از لحاظ هنری رتبه دوم یا سوم را در کشور دارند که به نوع و ظرافت کار تولیدی آن ها باز می گردد ولی نتوانستند به خوبی رشد کنند.

در این بین نبود سرمایه گذاری در حوزه صنعت طلا از علل کم رونقی تولید در گیلان است. اما شاید رونق برنج کاری و باغداری نیز یکی از علت ها باشد.

شهرک طلا ویژه استادکاران رشت

وی همچنین از تلاش های صورت گرفته برای انتخاب یک زمین مناسب و احداث کارخانه طلا سازی در قالب یک شهرک صنعتی سخن گفت: چندین بار این مسئله را پیگیری کردیم تا وامی دریافت شود و طرحی بزرگ را پیاده کنیم ولی متاسفانه امکان پذیر نشد.

نامه نگاری ها و طرح پروژه هنوز موجود است ولی مسئولان حمایت لازم را از این مهم انجام نداده اند.

وی از حضور 35 نفر استادکار به‌نام در حوزه ساخت طلا و جواهر در رشت خبر داد و در عین حال گفت: این افراد در کنار استادکاران حومه رشت، جمعیتی حدود 80 نفری را تشکیل می دهند.

حتی آموزشگاه های خوب و مجهزی هم تاسیس شده که از تجربه این استادکاران برخوردار بوده و شاگردانی موفق را تربیت کرده اند.

اجرای قانون در نبود زیرساخت ها

مرزبان همچنین وضعیت کلی صنف طلا و جواهر رشت را اینگونه تشریح می کند: بازار طلای رشت در گذشته بسیار پر رونق بود ولی متاسفانه به یک اصل مهم کم توجهی شد؛ یعنی اول قانون آمد و بستر به دنبال آن؛ حال آنکه ابتدا باید بسترسازی و سپس قانون اجرایی می شد.

هرچند قانون ارزش افزوده، خوب است و اهالی صنف موظف به تبعیت از قانون هستند؛ ولی بستر آن مهیا نبود. چون دستگاه های صندوق مکانیزه در ابتدای امر باید نصب می شد ولی دارایی ارقام مالیاتی را به صورت دیمی و میدانی تعیین کرد.

مثلا اعلام کردند فلان مغازه تعداد 20 گرم طلا فروخته است؛ در حالیکه اتحادیه از آمار فروشِ  5 گرمی آن فروشگاه اطلاعِ دقیق تری دارد. مغازه ای دیگر که فروشی در حدود 5 گرم طلا را در دارایی به ثبت رسانده، به باور اتحادیه بالغ بر 200 گرم طلا به فروش رسانده است.

مرزبان با بیان این مطلب گفت: همین امر باعث شده یک فروشنده رقمِ ارزش افزود را از مشتریان خود دریافت نکند و این نوع عملکرد دهان به دهان میان مردم می چرخد و در این بین، فروش دست دوم هم رونق می گیرد.

معاون اول اتحادیه طلا و جواهر رشت معتقد است از 200 فروشنده طلا، فقط 10 مغازه داد و ستد خوبی دارند و الباقی رو به ضعف گذاشته اند.

کم کاری در اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده

وی همچنین اجرای طرح اصلاح شده قانون مالیات بر ارزش افزوده که احتمالا از دی ماه سال جاری اجرای می شود را تا حدودی در بهبود شرایط کنونی دخیل دانست: متاسفانه تعداد انگشت شماری از فروشگاه ها به زیر ساخت تجهیز شده اند. اداره مالیات چندین بار پیشنهادِ اجرای طرح صندوق مکانیزه را داده و اعلام کرده است پس از نصب صندوق ها، دیگر با شما کاری نداریم؛ ولی هنوز قدرتِ اجرایی برای این امر مهیا نیست.

مرزبان ادامه داد: به مرور زمان نصب این صندوق ها شکلی اجباری به خود خواهد گرفت؛ ولی هم اینک شاهد کم کاری هستیم. چون در هر کاری باید استارت اولیه بخورد.

فروش مجازی طلا

از طرفی فروش مجازی طلا هم در بازار تاثیر مخرب گذاشته است. هرچند این مقام مسئول در اتحادیه طلای رشت با استفاده تبلیغی از این فضا مخالفتی ندارد؛ ولی معتقد است صفحاتی که اقدام به فروش طلای بدون "کارمزد و مالیات" می کنند، در روند طبیعی بازار ایجاد اشکال خواهند کرد: این کار غیر قانونی است؛ چراکه تبلیغات را به صورت نادرست پیش می برد.

فروش "طلای قاچاق" در رشت محسوس نیست؛ ولی طلای معتبر و شناسنامه دار عمدتا از تهران، اصفهان، تبریز و یزد به این شهر وارد شده و به فروش می رسد.

مرزبان با اشاره به این مطلب افزود: متاسفانه گاه حرف T انگلیسی که نشانه اختصاری تولیدی های تهران است، روی "طلای قاچاق" درج می شود.

انتهای پیام/