رکود بازار طلا در نیم قرن اخیر بی سابقه است

چکیده

رییس اتحادیه طلا و جواهر بیرجند عنوان کرد: مردم تمایلی به خرید طلا ندارند چرا که هنگام تعویض یا فروش طلا حدود یک سوم قیمت طلا کم میشود.

۱۴۰۰ شنبه ۲۹ آبان
247
رکود بازار طلا در نیم قرن اخیر بی سابقه است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز ؛ غلامحسین قربانی مقدم رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و ساعت بیرجند گفت: 48 سال در صنعت طلا فروشی و در سمت معاون و رئیس اتحادیه طلا و جواهر فعالیت میکنم و طی این سالها بازار طلا را تا این حد درگیر رکود، کساد و بی انگیزگی ندیده بودم.
وی افزود: طی سال های اخیر با گران شدن طلا و کم شدن قدرت خرید مردم و همچنین پرداخت 9 درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده علاوه بر اجرت ساخت و دستمزد و سود طلا فروش باعث شده که مردم تمایلی به خرید طلا نداشته باشند چرا که هنگام تعویض یا فروش طلا حدود یک سوم قیمت طلا کم میشود.
قربانی مقدم تصریح کرد: از گذشته های دور طلا به عنوان یک سرمایه در بین مردم جامعه مطرح بوده است که هر وقت بخواهد بفروشند تبدیل به پول نقد می شود ولی از زمانی که مالیات بر ارزش افزوده وضع شده است مردم به طلا بدبین شده اند و بازار خرید و فروش طلا کساد و خراب شده است.

تعطیلی 30 طلافروشی


رییس اتحادیه طلا و جواهر بیرجند با اشاره به اینکه در شهر بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی حدود 120تا130 طلا فروشی وجود داشته است که در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا و اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده تعدادی از کسبه این صنف پروانه های خود را ابطال کردند و عده ای نیز به امید بهبود بازار مغازه های خود را بسته و به مرخصی رفته اند گفت: در حال حاضر 77 واحد طلا فروشی فعال در مرکز استان فعال هستند و واگذاری مجوز به 11 واحد نیز در دست اقدام است.
قربانی مقدم در ادامه با بیان اینکه در شهری مانند بیرجند کسادی بازار و وضع مالیات 9درصدی باعث تعطیلی حدود30 واحد طلا فروشی شده است بیان داشت: اگر به طور متوسط 3 نفر در هریک از این واحد های طلا فروشی فعالیت داشتند با تعطیلی این واحدها مجموعا 90 نفر بیکار شده اند که هر کدوم از این 90 نفر نیز خانواده های 3 تا 4 نفره داشته اند که بیکاری های ناشی از این تعطیلی ها آسیب بزرگی برای جامعه محسوب می شود.
وی ادامه داد: متاسفانه تعداد تولیدکنندگان طلا در شهر بیرجند 6 واحد بود که در چند سال اخیر 3 واحد تعطیل شده و اکنون فقط 3 واحد تولیدی در شهر فعال هستند.

عروسی با سکه های 100 سوتی


رییس اتحادیه طلا و جواهر بیرجند افزود: طی دو سال گذشته صنف طلا و جواهر هر روز به امید آمدن روز های بهتر مغازه های خود را باز کرده و امید داشتند که وضعیت بازار باکاهش شیوع کرونا، پایان ایام عزاداری محرم و صفر و .. بهبود یابد که متاسفانه روز به روز بدتر شد و دیگر امیدی به بهبود بازار وجود ندارد.
قربانی مقدم اذعان داشت: در گذشته برای مراسمات و مناسبت ها خرید طلا به عنوان هدیه مرسوم و عرف بود ولی اکنون به دلیل کاهش قدرت خرید مردم حتی در عروسی ها نیز فقط سکه های 100 و 200 سوتی هدیه می دهند .
وی ادامه داد: در شهر بیرجند بانوان بیرجندی نیز در خرید طلا عمدتا نگاه اقتصادی دارند و طلاهای خیلی لوکس و طلاهایی که مزد ساخت آنها زیاد باشد را نمی پسندد چون اگر بخواهند بفروشند ضرر می کنند و اغلب تمایل به خرید طلاهای زرد و ساخت شهر یزد را دارند.

رفع معضل دست دوم فروشی نیازمند عزم جدی اتحادیه ها


وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مستعمل فروشی، دست دوم فروشی و بدون اجرت فروشی مشکلی است که سال های سال است بیشتر اتحادیه های طلا و جواهر درگیر آن هستند بیان داشت: به دلیل اینکه در فروش طلای دست دوم اجرتی گرفته نمی شود همه دنبال کارهای دسته دوم هستند و رونق دست دوم فروشی باعث شده که عده زیادی از تولیدکنندگان متضرر شوند.
رییس اتحادیه طلا و جواهر بیرجند تصریح کرد: یافتن یک راهکار اساسی برای رفع این مشکل نیازمند عزم جدی روسای اتحادیه ها به عنوان افراد با سابقه این صنف است تا با برگزاری نشست ها و جلسات هم اندیشی به نتایج مطلوب در این مهم برسیم.


قربانی مقدم بیان داشت: با توجه به اینکه بسیاری از کسبه سابقه دار صنف طلا و جواهر به دلیل وضع بد بازار واحد صنفی خود را تعطیل کرده اند در حال حاضر افرادی که قصد ورود به صنف طلا و جواهر را دارند باید با دقت، تجربه و خبرگی وارد این حرفه شوند و در بدو ورود از تجربه افراد با سابقه استفاده کنند و به صرف داشتن پول وارد این صنف نشده تا خدا نکرده دچار ورشکستگی نشوند.

اخبار اتحادیه طلا را از سایت بازار طلا (گلدنیوز)، دنبال کنید