ضرورت وجود مشاورین حقوقی و انجمن ها در کنار صنف طلا

چکیده

شهرام مرصعی : یکی از مشکلاتی که صنوف با آن مواجه بوده اند این است که متاسفانه هیچ گونه دخل و تصرفی در تدوین قوانین و مقررات ندارند و اساسا فاقد سیستم پیشگیرانه هستند.

۱۴۰۰ يکشنبه ۱۲ دي
159
ضرورت وجود مشاورین حقوقی و انجمن ها در کنار صنف طلا

به گزارش گلدنیوز؛ شهرام مرصعی، رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی خراسان رضوی در هم اندیشی اتحادیه های طلا و جواهر سراسر کشور در مورد اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده از 13 دی ماه، بر ضرورت برنامه ریزی جهت ایجاد دایره عمومی حقوقی و داشتن مشاورین حقوقی و مالیاتی در صنف تاکید کرد و افزود: زمانی که لوایح و طرح ها وارد مجلس می شوند مشاورین حقوقی می تواند راهکارهای پیشگیرانه ارائه کنند تا دیگر مشابه بلایی که مالیات بر ارزش افزوده بر سر صنعت طلا و جواهر آورد؛ مجددا سر صنف نیاید.

مرصعی با اشاره به اینکه قوانین و مقرارات قاچاق کالا و ارز بار دیگر در حال بررسی است، گفت: به طور قطع و یقین اگر در تدوین قوانینی که صورت می گیرد نقش متخصصین و اندیشمندان ما پر رنگ نشود و ما دخالتی در این مسئله نداشته باشیم، بسیاری از ما فعالین اقتصادی مثبت در جامعه ؛ به بزهکار تبدیل می شویم، بنابراین بسیار حساس است که صنف طلا این واحد حقوقی و انسجام را داشته باشد.

وی ادامه داد: قطعا اتحادیه ها دارای محدودیت هایی هستید که این محدودیت ها را NGO ها در کنار اتحادیه ها می توانند حل و فصل کنند چرا که NGO ها تابع قوانین و مقررات ابلاغی سازمان صمت نیستند.

تغییر نگاه مسئولان وظیفه انجمن ها است

رئیس انجمن طلا و جواهر نقره و سنگ های قیمتی خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از عوامل ایجاد مشکلات برای صنف طلا، دیدگاه سیستم به صنف است که به صنف طلا و جواهر نگاه مغازه داری دارند و نه صنعت داری و لذا به نقش و جایگاه صنعت طلا و جواهر در کشور، منطقه و دنیا اصلا اهمیت نمی دهند.

وی افزود: وقتی با مسئولی صحبت می کنیم که نگاه او بر این است که صادرات طلا و جواهر یعنی خروج ارز از کشور در واقع نگاه آن مسئول ناقص و اشتباه است و در نتیجه  چارچوب طرح و لایحه ای هم که می دهد بر مبنای بستر ناقصی است که در آن رشد کرده است. ضرورت دارد انجمن های طلا و جواهر در کنار اتحادیه ها تشکیل شوند تا این موارد را پیگیری کنند. 

منافع صنف در اولویت باشد

در ادامه این نشست نائب رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر سمنان با تاکید بر اینکه عدم اتحاد بزرگترین مشکل صنف طلا و جواهر است گفت: اگر قرار است کاری کنیم باید دست به دست هم دهیم و خود را کنار بگذاریم و منافع صنف در اولویت قرار گیرد.

شریعت پناهی در ادامه با اشاره به تشکیل کمپیت اطلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: برای اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده کمپین تشکیل دادیم و قانون را اصلاح کردیم.

اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده با محوریت کمپین و همکاری اعضای اتحادیه ها انجام شد و در جهت اصلاح این قانون با 28 نماینده مجلس به صورت مجزا و شهر به شهر صحبت شد تا در نتیجه در روز رای گیری، اصلاح قانون با 89 درصد آرا مصوب شد .

سامانه های متعدد، معضل جدید صنف طلا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز؛ علی موزرانی، نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان در هم اندیشی اتحادیه های طلا و جواهر سراسر کشور در مورد اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده از 13 دی ماه گفت: ضروری است به لحاظ حقوقی یک تیم قوی در کنار انجمن ها و اتحادیه های طلا و جواهر باشد تا قبل از اینکه مانند قانون مالیات بر ارزش افزوده مشکلی ایجاد شود از آن پیشگیری کند.

وی با بیان اینکه قانون ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران بها و گوهرسنگ‌ها دارای نقاط ایهام و مشکلات بسیاری است که اگر قرار باشد اجرایی شود مشکلات عدیده ای در آینده برای صنف به وجود خواهد آورد.

موزرانی اظهار داشت: قانون ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران بها و گوهرسنگ‌ها مشکلاتی زیادی را گریبان گیر صنف طلا خواهد کرد که بخشی از این مشکلات مربوط به ثبت معاملات در سامانه است ولی قطعا ثبت نکردن معاملات مشکلات بیشتری را برای صنف رقم خواهد زد.

وی در ادامه گفت:  یکی از معضلات  پیش روی طلا فروشان ثبت معاملات در دو سامانه جامع تجارت و سامانه مالیاتی طلا فروشان است که متاسفانه هنوز زیر ساخت این سامانه ها مهیا نشده است و شاید یکی از دلایل اجرایی نشدن این سامانه ها این است که هنوز خودشان نمی دانند که این سامانه ها باید دو سامانه جداگانه  باشد یا  یک سامانه واحد باشد.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان بر ضرورت فرهنگ سازی در مورد سامانه ها و لزوم ارائه آموزش کسبه برای استفاده از این سامانه ها و اعلام فرم و یا فاکتورهای متحد از سوی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد.

انتهای پیام/