ساخت زیورآلات ترکیبی طلا و نقره یکی از چالش های جدید صنف طلا

چکیده

 رئیس اتحادیه طلا و جواهر گرگان عنوان کرد: به تازگی برخی از شرکت های تولیدی اقدام به ساخت دستبند و گردنبند هایی کرده اند که ترکیبی از طلا و نقره هستند و همین امر باعث ایجاد تخلفاتی شده ؛ چراکه متاسفانه وزن این مصنوعات درست نیست.

۱۴۰۳ شنبه ۲۴ شهريور
85
ساخت زیورآلات ترکیبی طلا و نقره یکی از چالش های جدید صنف طلا

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)؛ محمد ذاکرزاده ، رئیس اتحادیه طلا و جواهر گرگان و رئیس اتاق اصناف گرگان بیان داشت: در شهر گرگان تعداد طلافروشی ها نسبت به 3 تا 4 سال گذشته دوبرابر شده و به 400 واحد رسیده و همچنان در حال افزایش است. ضمن اینکه در گرگان فاصله شهرها نزدیک است و در فصله 10 دقیقه ای با شهر دیگر 50 تا 70 طلافروشی دیگر فعالیت دارد که این تعداد بالا طلافروشان باعث رکود بازار می شود.

لطمه صنف طلا و جواهر از درگاه ملی مجوزها

وی افزود: درگاه ملی صدور مجوز ها در بحث اشتغال زایی و تسهیل کسب و کار خوب است ولی ظرفیت برخی صنوف مثلا صنف طلا و جواهر به نسبت جمعیت یک شهرستان محدود است و افزایش صدور مجوز در صنف تخصصی طلا و جواهر آسیب هایی در پی خواهد داشت ؛ لذا بایستی در صدور مجوز از طریق درگاه ملی ، ظرفیت سنجی و نیازسنجی انجام شود.

ذاکر زاده تصریح کرد: در بحث صدور جواز از طریق درگاه ملی ، حریم و متراژ برداشته و اختیار اتحادیه ها کم شده است و اگر اینگونه پیش برود تا چند سال آینده اصناف به خصوص اصناف تخصصی مانند صنف طلا و جواهر لطمه خواهند خورد.

وی ادامه داد: در حال حاضر متقاضیان به راحتی حتی از خانه خود به شکل آنلاین  درخواست کسب مجوز را در سامانه ثبت میکنند و صرفا بنا به داشتن و بارگذاری یک مدرک فنی حرفه ای که گرفتن آن هم سخت نیست، در کمتر از یک ماه مجوز کسب طلا و جواهر که کار بسیار تخصصی است برای آنها صادر می شود.

 رئیس اتحادیه طلا و جواهر گرگان اظهار داشت: دریافت کنندگان این مجوز ها چون آموزش ندیده اند، تازه باید  اصول را یاد بگیرد و آزمون و خطا کند که این امر برای صنف تخصصی طلا و جواهر مشکل آفرین خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه شاید این معضلات اکنون دیده نشود ولی در 5 سال آینده بازار را ضعیف تر، تخلفات را  بیشتر و کنترل را  سخت تر خواهد کرد بیان داشت: اتحادیه و اتاق اصناف ظرفیت مشخصی برای بازرسی و بازدید خواهد داشت و با افزایش تخلفات ، کنترل سخت خواهد شد.

ذاکرزاده اذعان داشت: البته صدور مجوز بیش از ظرفیت فقط مختص صنف طلا و جواهر نیست و در صنوف دیگر مانند مشاور املاک هم این مشکل وجود دارد و در روستایی با 300 نفر جمعیت ، 35 مشاور املاک وجود دارد و به دلیل همین عدم نیاز سنجی  در گرگان نزدیک به 2 هزار مشاوراملاک فعالیت دارد.

تعزیرات با فروش طلای دست دوم برخورد نمی کند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر گرگان در مصاحبه با سایت طلا گلدنیوز با اشاره به اینکه بخشی از بازار سنتی گرگان درگیر فروش طلای دست دوم است بیان داشت: سبک بازار مدرن شهر که در مجتمع های تجاری هستند کمتر درگیر فروش طلای دست دوم هستند و اتحادیه برای جلوگیری و برخورد، منتظر ابلاغیه ممنوعیت فروش طلای دست دوم از وزارت صمت و حذف کد آیسیک آن است.  

وی اذعان داشت: ممنوعیت فروش طلای دست دوم در کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران مصوب و متعاقبا اعلام شده است اما باید در دستور کار وزارت صمت قرار بگیرد و کد آیسیک دست دوم فروشی از سامانه حذف شود و ممنوعیت فروش به صورت رسمی اعلام شود تا اتحادیه بتواند وارد بحث جرایم و معرفی واحدهای متخلف به تعزیرات شود.

ذاکرزاده تصریح کرد: به خاطر نظم صنفی از ابتدا در شهر گرگان کد آیسیک دست دوم فروشی داده نشد ولی در بحث برخورد با فروش طلای دست دوم با توجه به اینکه ممنوعیت از طرف اتاق ایران اعلام شده و ابلاغ وزارت صمت نیامد است تعزیرات  واحدهایی که اقدام به فروش طلای دست دوم می کنند را ، چون کد آیسیک آن حذف نشده، جریمه نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: البته استاندارد برای جلوگیری از دست دوم فروشی همکاری هایی داشته و بازرسی هایی انجام می شود ولی چون کد آیسیک باطل نشده تعزیرات با فروش دست دوم برخورد نمی کند.

ناهماهنگی سامانه ها باعث ابطال کد استاندارد کارگاه های طلاسازی گرگان

رئیس اتحادیه طلا و جواهر گرگان ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات صنف طلا و جواهر گرگان در مورد کدهای استاندارد است که در مقطعی به دلیل لینک نبودن دو سامانه استاندارد و صمت ، کارگاه های تولیدی که قصد تمدید کد استاندارد خود را داشتند در آن مقطع نتوانستند کدها را تمدید کنند و کد استاندارد این کارگاه ها به صورت خودکار باطل شد و اکنون برای گرفتن کد استاندارد باید از ابتدا اقدام کنند و آن کد قبلی به آنها داده نمی شود که این مهم تبدیل به معضلی برای طلاسازان شده است.

وی گفت: این معضلی است که هنوز راه حلی برای آن پیدا نشده است، چرا که دستگاه هایی را کارگاه ها جهت کد زدن تهیه کرده اند و یا کدهایی که به صورت ریخته انجام می شود دیگرکاربرد ندارد و اکنون  باید دوباره هزینه کنند.

ذاکرزاده با اشاره به اینکه در کل استان گلستان 900 واحد صنفی در رسته های طلا و جواهر فعالیت دارد که  نصف این تعداد در شهر گرگان فعال می باشند گفت: از مجموع این تعداد واحد،  100 واحد در زمینه تولید، ساخت و تعمیرات طلا  فعالیت دارند که  15 واحد تولیدی شهرستان در سطح عمده فعالیت می کنند و محصولات تولیدی این کارگاه ها به خارج از استان نیز می رود.

افزایش سکه های تقلبی گرمی در بازار

وی در ادامه با اشاره به اینکه به تازگی برخی از شرکت های تولیدی اقدام به ساخت و تولید مصنوعات جدید اعم از دستبند و گردنبند هایی که ترکیبی از نقره و طلا هستند نموده اند بیان داشت: ساخت مصنوعات ترکیب طلا و نقره که اکنون انجام می شود باعث تخلفاتی شده و متاسفانه وزن این مصنوعات درست نیست که بایستی در این راستا اقدامی سازمان یافته انجام  شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر گرگان افزایش سکه های تقلبی گرمی در بازار را یکی دیگر از مشکلات صنف عنوان کرد و بیان داشت: باید برای این مشکل فکر اساسی شود و ضریب امنیت شرکت های معتبر که تعداد آنها زیاد هم نیست و حدود 20 تا 30 شرکت می باشد، را بالا برد تا سکه ها به راحتی جعل نشوند.