ورود افراد غیر متخصص به صنعت طلای قم و بازی با سرمایه مردم

چکیده

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر قم مطرح کرد.

۱۴۰۰ سه شنبه ۵ بهمن
173
ورود افراد غیر متخصص به صنعت طلای قم و بازی با سرمایه مردم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز ؛ محمد قادری، معاون اول اتحادیه طلا و جواهر قم گفت:  همان طور که در طبابت تخصص پزشک مهم است، در حرفه طلافروشی نیز تخصص حرف اول را می زند و اگر فروشنده طلا در مورد عیار طلا شناخت، تجربه و تخصص نداشته باشد، مثلا با خرید طلای 22 عیار از فروشنده به جای طلای  18 عیار و یا بالعکس فروش طلای 18 عیار به جای 22 عیار ، ضرر بزرگی را به خریداران و فروشندگان طلا تحمیل می کنند.

وی افزود: در گذشته برای کسب مجوز و پروانه طلا فروشی  داشتن تخصص و تجربه الزامی بود ولی متاسفانه با تسهیل گری در فرآیند صدور پروانه های کسب هر فردی می تواند وارد حرفه و کسب طلا فروشی شود.

قادری ادامه داد: چون انجام هر معامله ای در صنعت  طلا به طور مستقیم با سرمایه مردم سر کار دارد و عدم تجربه و تخصص در عیار شناسی و نوع اجرت طلا ، در واقع بازی با سرمایه مردم است، اگر سازمان صنعت، معدن و تجارت به اتحادیه های طلا و جواهر استان ها اجازه محدود کردن و قرار دادن برخی شرایط و ضوابط برای صدور مجوز ها را بدهد می توان با جلوگیری از ورود افراد غیر حرفه ای به بازار طلا جلوی ضرر و زیان مردم را نیز گرفت.

وی با تاکید بر ضرورت اعمال محدودیت در روند صدور مجوز ها گفت: در حال حاضر هیچ شرط خاص و آزمونی برای دریافت مجوز طلا فروشی  وجود ندارد و صنایع دستی و اتحادیه طلا و جواهر استان مجوز ها را برای درخواست کنندگان صادر می کنند.

بی توجهی به تخصص و تجربه به صنف طلا ضربه زده

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر قم در ادامه با بیان اینکه متاسفانه رئیس اتحادیه طلا و جواهر قم نتوانسته در طی دوره 3 ساله ریاست خود با صدور مجوز ها تخصصی برخورد کند و تنها تقاضاهای صدور پروانه را گرفته و مجوز صادر کرده است بیان داشت: در اتحادیه طلا و جواهر استان قم در روند صدور مجوز به داشتن تخصص و شناخت فرد درخواست کننده توجه نشده است که این بی توجهی ها به صنف طلا و اعتبار این صنف ضربه زده است.

قادری در ادامه با اشاره به عدم پیگیری  جهت رفع این چالش گفت: واقعیت این است تا کنون اعضای اتحادیه طلا مطالبه ای از صنعت و معدن نداشته اند و حمایتی هم از جانب صنعت و معدن نشده اند.

معاون اول اتحادیه طلا و جواهر قم تصریح کرد: اتحادیه  طلا و جواهر قم می تواند با برگزاری دوره های آموزشی و آزمون های تخصصی زمینه ورود افراد متخصص به صنف را فراهم کند.

ظرفیت توسعه و تولید صنعت طلا در قم وجود دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در قم حدود 100 واحد طلا فروشی  و 50 واحد نقره فروشی وجود دارد گفت: در قم ظرفیت و زیرساخت های لازم برای توسعه و تولید انبوه طلا و جواهر و همچنین توسعه صنعت نقره وجود دارد و اتحادیه استان آمادگی فراهم کردن بستر برای حمایت و رونق بخشی به تولید طلا در استان را داشته و می تواند با انجام اقداماتی که چندان بودجه ای نیاز ندارد به طلا سازها برای واردات دستگاه های مورد نیاز خود کمک  و حمایت کند.

قادری ادامه داد: در حال حاضر در قم هیچ کارگاه و کارخانه ای با تولید وسیع وجود ندارد و تنها 10 یا 11 واحد تولید طلای خرد و به صورت سنتی و سفارشی ساز فعالیت می کنند .

معاون اول اتحادیه طلا و جواهر قم اظهار داشت: طلای مورد استفاده قم از استان های تهران و یزد تامین می شود و اگر برای  مصنوعاتی که در قم تولید می شود تبلیغات خوبی انجام گیرد شاهد توسعه این صنعت خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد : قانون مالیات بر ارزش افزوده  و دریافت 9 درصد مالیات از اصل طلا که یکی از چالش های صنعت طلا بود که خوشبختانه از 13 دی ماه حذف شد و بر اساس قانون جدید مالیات دریافتی بسیار ناچیز می شود و همکاران از مشتریان این مالیات را دریافت نمی کنند.