حفظ میراث صنعت طلا و جواهر نیازمند سرمایه داران قدرتمند

چکیده

بزرگترین عامل برای نبود انگیزه در سرمایه گذاری در تولید پرداخت سودهای بالای بانک ها است.

۱۴۰۱ يکشنبه ۱۴ فروردين
194
حفظ میراث صنعت طلا و جواهر نیازمند سرمایه داران قدرتمند



به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز؛ آقا بیک سعیدی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر مهدیشهر و رئیس اتاق اصناف مهدیشهر افزود: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده موجب تعطیلی و عدم حفظ کارگاه های ساخت طلا و زیور آلات سنتی در شهرهای کشور شده و به موجب سودآوری هایی که برای ترکیه داشته این کشور تبدیل به دومین کشور صادر کننده طلا و جواهر شده است.

کمربندهای طلا در مهدیشهر



وی با بیان اینکه در شهر مهدیشهر بر اساس سنت ها و آداب و رسوم طلا به شیوه های خاص مورد استفاده قرار می گرفت اذعان داشت: علاوه بر استفاده از دستبند ها و سینه ریز های سکه ای با سکه های ضرب فتحعلی شاهی، استفاده کمربندهای طلا در مهدیشهر بسیار مرسوم بوده است.

همچنین بر روی روسری و شال دختران که در اصطلاح به آن ساخته مَکِنِه(مکنه یا شال بلند ابریشمی (کژین) نوعی هنر سوزن دوزی است که تقریبا سه متر طول دارد و سطح آن را به طور کامل شماره دوزی می کنند) می گویند.

نوعی زیور آلات خاص به نام چنگوم سنگسری(نوعی ملیله کاری نقره است که به عنوان  زیور زنانه کاربرد دارد. این هنر بیش از 150 سال قدمت دارد.) استفاده می شود که در بالای گوش قرار می گیرد و تا زیر چانه ادامه دارد و حدود نیم کیلو طلا در ساخت آن استفاده می شود که اکنون با توجه به قیمت بالای طلا ، این نوع زیور آلات دختران و زنان مهدی شهر و سنگسری با نقره عیار 90 ساخته می شود.

مهر "نشان ملی استاندارد" بر"چنگوم‌سازی و مكنه" - ایسنا
چنگوم نوعی ملیله کاری نقره است که به عنوان  زیور زنانه کاربرد دارد. این هنر بیش از 150 سال قدمت دارد.
پوشش زن سنگسری

طلای بدون فاکتور


سعیدی با تاکید بر اینکه اصل صنعت طلا در ایران به واسطه اجرای قانون نا به حق و پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، نابود شد بیان داشت: ماهیت طلا همیشه طلا بوده و ارزش خود را از دست نمی دهد ولی پرداخت 9 درصد از آن ضرر بزرگی به مردم و صنف طلا زد.


رئیس اتحادیه طلا و جواهر مهدیشهر ادامه داد: قبل از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا بدون فاکتور فروخته نمی شد و فاکتورها همه دارای سربرگ و مهر بودند ولی اکنون در ازای فروش طلا فاکتور نمی دهند.

فروش طلای عیار پایین به اسم طلای بدون اجرت

وی با تاکید بر اینکه فروش طلای بدون اجرت واقعیت ندارد و امکان ندارد تولید کننده ای طلای خام را بدون اجرت بسازد بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر توسط افراد سودجو در بازار طلا و جواهر، فروش طلای عیار پایین به اسم طلای بدون اجرت انجام می شود.

سعیدی اظهار داشت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده موجب ایجاد هرج و مرج، دروغ و کذب و انجام کارهای غیرکارشناسی در صنف طلا و جواهرشد و اصلاح این قانون که به همت کمپین اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام گرفته است؛ روزنه امیدی است برای بازگشت صنعت طلا بر مسیر درست.

سود سپرده های بانکی مانع سرمایه گذاری در تولید

رئیس اتاق اصناف مهدیشهر در ادامه با تاکید بر اینکه متاسفانه وضعیت و چرخ اقتصاد در مدار تولید نمی چرخد و همه روی به واسطه گری و دلالی آورده اند گفت:

برای رونق صنعت طلا و جواهر باید سرمایه داران قدرتمند از نظر مالی همت کرده و در جهت احداث و راه اندازی کارگاه ها و کارخانه های تولید طلا و جواهرات گام بردارند.
وی اذعان داشت: در شرایطی که در حال حاضر برخی موسسات و بانک ها بیش از 20 درصد سود به سپرده های بانکی پرداخت می کنند سرمایه گذار اگر بخواهد بر تولید سرمایه گذاری کند با بیمه و مالیات درگیر خواهد بود و در نهایت نمی تواند سودی که موسسات پرداخت می کنند را کسب کنند.


سعیدی تصریح کرد: متاسفانه اقتصاد کشور ما با مشکلات بسیاری همراه است و تا نقدینگی در بدنه تولید تزریق نشود برای توسعه و رونق تولید مشکلات خواهیم داشت.

انتهای پیام/