راههای شناخت دُرنجف اصل از تقلبی

چکیده

در این مقاله شما را با راه کارهای تشخیص اصل بودن سنگ در نجف آشنا میکنیم. همچنین نظر فروشندگان و خریداران انگشتر در نجف را با هم میخوانیم و از همه مهم تر با راههای تشخیص در نجف اصل از تقلبی و راه تشخیص در نجف اصل آشنا میشویم.

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱ تير
5262
راههای شناخت دُرنجف اصل از تقلبی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهان طلا (گلدنیوز ) ، دُرنجف یا مروارید نجف کالایی است که مورد معامله تاجران شهر نجف است و زائران این شهر آن را به یادگار میخرند. در نجف گوهر سنگی از خانواده کوارتز است.  این گوهر سنگ کمیاب تنها در وادی السلام در نجف الاشرف عراق یافت می‌شود.  این گوهر سنگ را می توان در رودخانه یا خشکی وادی السلام یافت، این گوهر سنگ مانند شیشه سفید و شفاف است.(تصویر پاین)

 

وادی السلام بزرگترین قبرستان جهان است. (قبرستان وادی‌السلام در قسمت شمالی حرم علی بن ابی‌طالب(ع) در شهر نجف واقع بوده و با مساحتی در حدود ۱۴٫۸۶ کیلومتر مربع  معادل۱۴۸۶ هکتار و با ده‌ها میلیون فوت شده بزرگترین قبرستان دنیا محسوب می‌شود.)  به همین دلیل سالانه میلیون ها زائر و مسافر برای زیارت یا بازدید از آن رهسپار نجف می‌شوند.  این قبرستان در نزدیکی مرقد امام علی بن ابی طالب(ع) قرار دارد.

در نجف در سوق الکبیر که قدیمی ترین بازار شهر نجف است به فروش می رسد. این گوهرسنگ که متقاضی بسیاری دارد به دلیل شباهتش به شیشه امکان تقلبی یا جعلی بودن بسیار زیادی هم دارد.

تشخیص اصل بودن سنگ در نجف

دُرنجف هر چه شفاف تر باشد، با ارزش تر است. اگر چه این سنگ مانند شیشه است اما داخلش رگه هایی دارد تا قابل شناسایی باشد و بتوان آن را از شیشه تشخیص داد.

 از سوی دیگر برخی از فروشندگان در بازار ، مون استون را به جای در النجف می فروشند، اما این گوهرسنگ کاملاً با در نجف متفاوت است.  در النجف به دلیل محل پیدایشش سنگ خاصی است. در نجف، کوارتز روتیل شده یا سنگ ماه یا همان مون استون نیست.

 شاید یک آماتور با چشم معمولی نتواند بین در النجف، کوارتز روتیله شده یا سنگ ماه تفاوتی قایل شود. پس بهترین شیوه تشخیص در نجف اصل آن است که از مغازه های معتبر همراه با شناسنامه این سنگ را خریداری کنید.

 قیمت نیز دومین عامل تعیین کننده تشخیص در نجف اصل از تقلبی است.  قیمت در النجف برای سنگ های شکل دار، تمیز و صیقلی بین ۴۰ تا ۸۰ دلار در مبدا است.  اگر بخواهید انگشتر فلزی و نه نقره ای داشته باشید قیمت آن حدود ۵۹ تا ۱۰۰ دلار خواهد بود.  هنگامی که هزینه حمل و نقل و واردات را به وضعیت عراق اضافه کنید، قیمت سنگ در النجف با کیفیت بالا ،بین ۸۰ تا ۱۲۰ دلار خواهد رسید.  اگر می خواهید آن را در انگشتر نقره یا آویز جای دهید به دلیل طراحی و کاردستی، حداقل قیمت بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار است.

  دُرنجف هایی که از رودخانه به دست می‌آیند از آنهایی که از خشکی به دست می آیند برجسته تر هستند.

در سایت بازار طلا گلدنیوز به شما آموزش های لازم برای خرید هوشمندانه طلا و جواهر و سنگ های قیمتی داده میشود.

راههای تشخیص در نجف اصل از تقلبی

 آزمایش حرارت میتواند به شما برای تشخیص در نجف کمک کند. تنها کافی است با استفاده از فندک سنگ را تحت گرما قرار دهید. اگر سنگ ذوب شد، پلاستیک است و اگر سنگ جامد باقی ماند، می‌‌توانید مطمئن شوید که حداقل نمونه شما پلاستیک نیست و می‌تواند شیشه، سنگ‌های بدلی یا حتی نمونه اصل باشد.

آزمایش بزرگنمایی برای دیدن خلوص و اصالت سنگ، روش بسیار مناسبی برای تشخیص اصالت در است. برای این کار کافی است از یک ذره‌بین یا میکروسکوپ با بزرگنمایی مناسب استفاده کنید تا بتوانید شکستگی‌ها، ترک‌ها و ناخالصی‌های سنگ را مشاهده کنید.

در مورد باید بدانید که این نمونه سنگ به دلیل شرایط زمان تشکیل، دارای درز و شکاف و ناخالصی‌های مشخصی است و این درز و شکاف‌ها در بسیاری از نمونه‌ها با چشم غیرمسلح نیز به خوبی نمایان است.

 اما برای تشخیص دُر اصل از نمونه سنگ‌های دیگر مانند سنگ مون استون این آزمایش ها کافی نیست. برای تشخیص دقیق در این زمینه، نیاز به تخصص گوهرشناسی خبره دارید.

 آزمون درجه سختی شیوه دیگری برای تشخیص در نجف است. پیش از هر چیز باید بدانید که آزمون سختی نسبی در مورد نگین‌های تراش خورده انجام نمی‌شود، زیرا این آزمون یک آزمون تخریبی است و ممکن است که به سطح نگین آسیب برساند.

اما در مورد نگین‌های تراش نخورده می‌توانید این آزمون را به راحتی انجام دهید.

 دُر یا همان کوارتز شفاف دارای درجه سختی حدود ۷ است. این کانی قدرت آن را دارد که روی شیشه یا ناخن خط بیندازد، در حالی که نمونه بدلی و کاملاً مشابه آن، یعنی مون استون با سختی ۶ تا ۶ و نیم با ناخن خط برمی‌دارد.

نظر فروشندگان و خریداران انگشتر در نجف

محمد الغریفی زایری است که هر بار از نجف باز می‌گردد. سنگ قیمتی ای همراه دارد. خرید انگشتر مزین شده به سنگ قیمتی بخشی از تجربه سفر زائران به نجف است.

 غریفی که در این سفر دو حلقه سنگین در دست راست و حلقه سوم در سمت چپ داشت، گفت که این حلقه‌ها تنها بخش کوچکی از مجموعه او از سنگ های قیمتی نجف را تشکیل می‌دهند.

 این زائر ۶۰ ساله از بحرین با ردای سفید و سر بند می گوید: این مجموعه ارزش مالی خیلی زیادی ندارد اما سنگ ها ارزش بسیار زیادی دارند.

غریفی به انگشترهای عقیق، یاقوت یا فیروزه علاقه دارد.

 فائز ابو غنیم، ۴۵ ساله، مغازه دار، می‌گوید: مشتریان ما از عربستان سعودی، ایران، بحرین، کویت، عمان، پاکستان، لبنان می آیند.

 ابو غنیم می‌گوید: بسیاری از زائران انگشتر یا تسبیح را به عنوان سوغات  یادگاری برای خانواده یا دوستان خود می‌خرند.

 دوران رونق تاجران سنگ در زمان برگزاری مراسم مذهبی است که میلیون‌ها نفر برای آن به نجف سرازیر می‌شوند. با افزایش تقاضا قیمت ها نیز بالا میرود و گاهی حلقه‌ها را به قیمت هزاران دلار می‌فروشند.  البته همه زائران حاضر نیستند مبالغ هنگفتی را برای این سنگ پرداخت کنند.

 عیسی موسی، تاجری ۷۰ ساله است که معتقد است تجارت سنگ های قیمتی  با واردات ارزان از ترکیه، چین، تایلند و ایران کساد شده است.

 موسی می‌گوید: اکنون به یک فروشنده انگشتر تبدیل شده ام در حالی که قبلا جواهرفروش بودم.

 علی انور، به ادامه سنت صنعتگری سنگ های قیمتی  نجف افتخار می‌کند و می‌گوید: جواهرات ترکی یا تایلندی گرمی فروخته می شود، در حالی که انگشتر نجف به صورت تکی بین ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار دینار یا حدود ۳۵ تا ۴۰ دلار بدون احتساب قیمت سنگ فروخته می شود.

انگشترهای وارداتی در مراسم مهم مذهبی مانند ماه محرم یا مراسم سالانه اربعین به قیمت بیش از ۱۰ دلار فروخته می شود.

شیخ جاسم المندلاوی، تاجر ۴۲ساله میگوید: انگشتری با سنگ عقیق قرمز یا یاقوت کبود می تواند ۱۰۰ هزار دینار یا بیشتر فروخته شود.

 محمد الشمراتی، ۳۰ ساله، یک تاجر سنگ های قیمتی، توضیح داد که کوارتز نجف یا در نجف سنگی بسیار با ارزش است. این سنگ شبیه شیشه است و در بیابانی که شهر نجف را احاطه کرده، یافت می شود.

عبدالحمزه حسن زمین شناس می‌گوید: این سنگ ها نوعی کریستال با بافت شیشه ای هستند که پرتوهای نور را پراکنده می کنند.

بسیاری از عراقی‌ها معتقدند که سنگ‌های قیمتی توانایی درمان بیماری‌ها، حل مشکلات و حتی تسهیل شرایط غیرقابل حل زندگی را دارند به همین دلیل بازار این سنگ‌ در نجف و عراق داغ است.

 جواهر فروشی‌ها در بسیاری از شهرهای عراق وجود دارند و حتی دست‌فروش‌های سنگ های قیمتی در خیابان‌های این شهرها بساط میکنند. این دست فروشان از زمان سلسله عباسیان این کار را انجام داده‌اند.

فواید در نجف چیست؟

در نجف به دلیل فواید فراوان به گوهر گوهران معروف است. به حجر متبرکه نیز اعتقاد دارد، زیرا هم حضرت امام جعفر صادق و هم امام حسن عسکری (نهمین نوه حضرت محمد صلی الله علیه و آله) فرموده اند که پوشیدن در نجف ثواب بزرگی دارد.

در نجف اصیل ظاهراً مؤمنان را شاد می کند و دردی را در چشمانشان دوا می کند. شادی را زیاد می کند، در درمان انواع بیماری های چشم مفید است و برای همه مفید است.

در روایات اسلامی گفته می شود که آن را پاک می کنند و در آب می شویید و برای مدت کوتاهی در آفتاب می گذارند.

اما این سنگ معمولاً به دو صورت یا دو رنگ موجود است، یکی شفاف و دیگری ابری مایل به سفید.

موزه ملی عراق و سنگ های قیمتی

 موزه ملی عراق موزه ای واقع در بغداد عراق است که در سال ۱۹۲۳ تاسیس شد.

 دیدنی ترین کشف در باستان شناسی بین النهرین در موزه ملی عراق به نمایش گذاشته شد.  این مجموعه شامل گنجینه کاملی از جواهرات طلا و اشیاء ساخته شده از سنگ های قیمتی است.  بازوهای بزرگ، خلخال‌های طلا، پارچ طلا، گردن‌بند با آویزهای بادامی، روسری، ظرف کوارتز کریستال، سرآستین‌های طلا، بازوهای طلا با سر کمر، کاسه، تاج طلا و سایر زیورآلات از طلا و سنگ‌های قیمتی.

این آثار نشان دهنده آن است که سنگ های قیمتی از صدها سال قبل در تمدن بی النهرین و عراق مورد توجه قرار داشته است.

منابع :

https://www.glitteringstones.com/national-museum-of-iraq.htm