افت 50 درصدی فروش طلا در بازار سنندج - مراودات طلایی با عراق به صفر رسیده

چکیده

سنندج به دلیل قرار گرفتن در مجاورت مرز عراق با شهرهای سلیمانیه و اربیل مراودات گردشگری داشت و گاهی توریست ها از زیورآلات بازار سنندج خرید می کردند که با شیوع کرونا و کاهش ارتباطات بازار خرید و فروش با عراق هم به صفر رسیده است.

۱۴۰۲ دوشنبه ۵ تير
151
افت 50 درصدی فروش طلا در بازار سنندج - مراودات طلایی با عراق به صفر رسیده

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)؛ فردین ساعد ، رئیس اتحادیه طلا و جواهر سنندج  بیان داشت: مردم منطقه کرد نشین از زیورآلات طلا بیشتر به عنوان سرمایه استفاده می کنند و در مراسم ازدواج و جشن های عروسی ، طلا را به عنوان پشتوانه زندگی برای زوجین خرید و هدیه می کنند ولی متاسفانه در سالهای اخیر وضعیت بازار طلا جالب نبوده است. بیشتر بخوانید:

معدن طلای قلقله کلید توسعه سقز

 
وی افزود:‌ سنندج به دلیل قرار گرفتن در مجاورت مرز عراق با شهرهای سلیمانیه و اربیل عراق هم مراودات گردشگری داشت و گاهی توریست ها از زیورآلات بازار سنندج خرید می کردند که با شیوع کرونا و کاهش ارتباطات بازار خرید و فروش با عراق هم به صفر رسیده است.
ساعد تصریح کرد:‌ سنندج نسبت به شهر های دیگر صنعتی نیست و 60 تا 70 درصد مردم شغل کشاورزی و دامداری دارند  و قدرت خرید زیادی برای طلا ندارند و عمده خرید طلا برای عروس ها انجام می شود. وی با بیان اینکه عمده مشکل سنندج بن بست بودن این شهر است بیان داشت: شهرستان های اطراف سنندج عمده خرید خود ازشهرهای اطراف انجام می دهند مثلا مردم شهرستان قروه از همدان، مردم شهر کامیاران از کرمانشاه، و مردم شهرهای سقز و دیوان دره از ارومیه خرید می کنند و به همین دلیل سنندج به لحاظ بازار وضعیت خوبی ندارد.   افت 50 درصدی فروش طلا در بازار سنندج / مراودات طلایی با عراق به صفر رسیده

 تعطیلی کارگاه های تولید النگو در سنندج

ساعد اظهار داشت:‌ نوسانات طلا باعث شده تمایل به خرید طلای ساخته کاهش یابد و اغلب فروش بازار طلا مختص طلای دست دوم و آب شده باشد که همین فروش طلای دست دوم در چند سال اخیر منشا نابودی صنف طلا بوده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر سنندج بیان داشت: در حال حاضر از هر 10 نفر مشتری 8 تا 9 نفر طالب طلای بدون اجرت هستند و اجرت ها نیز متاسفانه درصدی افزایش می یابد. وی با بیان اینکه این مهم باعث شده که از مجموع سه کارگاه فعال تولید طلا در سنندج یک کارگاه تعطیل و دو کارگاه دیگر نیز با 20 تا 30 درصد ظرفیت فعالیت کنند. ساعد با بیان اینکه تمایل زنان منطقه کردنشین بیشتر به خرید النگو است بیان داشت: در کارگاه های تولید طلای سنندج نیز فقط النگو تولید می شود که این تولیدات دارای کد استاندارد هستند. وی با بیان اینکه 80تا 90 درصد خریداران زیورآلات طلا در سنندج بانوان هستند اظهار داشت: امروزه به دلیل قیمت بالای طلا زنان سنندجی علیرغم تمایل به خرید النگو ، رو به خرید طلاهای ظریف و ریز مانند گردنبند و گوشواره با وزن پایین آوردند. ساعد در ادامه با بیان اینکه امروزه بانوان به دلیل علاقه و گرایشی که به طلا دارند وارد صنف طلا  و جواهر شده اند گفت:‌ زنان در سنندج نیز در 4 تا 5 واحد به شغل فروش و تهیه طلا و جواهر مشغولند. بیشتر بخوانید:

حضور پر رنگ بانوان در صنف طلا و جواهر شیراز

ارائه‌ پیشنهاد ایجاد بانک طلا در کرمان/ بازار طلای کرمان در دل بافت تاریخی شهر

 

شرایط دشوار ادامه کار برای صنف طلا در خرم‌دره

 استقبال بانوان سنندجی از زیورآلات با طرح های زیرخاکی و باستانی

رئیس اتحادیه طلا و جواهر سنندج بیان داشت:‌ مردمان منطقه کردنشین به ندرت به سراغ طرح های خارجی می وند و اغلب از کالا ها و اجناس ایرانی با نمادهای ایرانی و منقش به طرح های اصیل ایرانی استقبال می کنند و در سنندج نیز بانوان تمایل به زیورآلات با طرح های زیرخاکی و باستانی دارند. ساعد در ادامه گفت: در حال حاضر 200 واحد طلا فروشی در سنندج فعالیت دارد که اغلب این واحد ها در راسته خیابان امام خمینی (شاپور سابق) از میدان انقلاب (شاه سابق) تا سه راه حبیبی متمرکز هستند و حدود نیمی دیگر از طلا فروشان نیز از میدان انقلاب تا پاساژ شهبازی قرار گرفته اند ودر سال های اخیر نیز با راه اندازی و ایجاد پاساژ های جدید تعدادی از واحدهای طلافروشی در این پاساژ ها فعالیت می کنند. وی در تشریح فعالیت های اتحادیه طلا و جواهر سنندج در یکسال فعالیت خود بیان داشت:‌ در گذشته نرخ ها به صورت کاغذی به واحد ها اعلام و پخش می شد که در مدیریت جدید اتحادیه تلاش کرد اعلام نرخ ها را به صورت مکانیزه و آنلاین انجام دهد و در این راستا  قیمت طلا و سکه به صورت لحظه ای و آنلاین اعلام می شود. رئیس اتحادیه طلا و جواهر سنندج با تاکید بر اینکه ساماندهی واحد های دارای مجوز و شناسایی واحد های بدون پروانه کسب و تمرکز به تجمیع واحدهای طلا فروشی سنندج در یک مکان از اولویت های اتحادیه طلا و جواهر سنندج است بیان داشت: صدور 25 پروانه کسب ، صدور و اعلام 35 اخطاریه به واحد های بدون مجوز و الزام به دریافت کد استاندارد برای کارگاه های تولید طلا ، رسیدگی به تخلفات  از مهمترین اقدامات انجام شده هیات مدیره جدید اتحادیه طلا و جواهر سنندج است. وی در ادامه اظهار داشت: اتحادیه طلا و جواهر سنندج در سال 1360 راه اندازی شده است و پیشکوستانی همچون مرحوم مظفر کنعانی ، مرحوم حاج حبیب الله زندی و خانواده های زرگری ، نوری ، ذبیحی ، قبادی ، نادری ، قداره و ... در صنف طلا و جواهر سنندج فعالیت داشته اند. بیشتر بخوانید:

 با سرمایه گذاری در بازار خودرو فروش طلا زیاد شد

منطقه آزاد اروند ، فرصت طلایی برای رونق تجارت طلا

برگزاری جلسه میز طلا در حاشیه نمایشگاه طلاوجواهر اصفهان

 

 سنندج صاحب ذخایر ارزشمند طلایی  

ساعد با تاکید بر اینکه منطقه کردنشین سنندج از هر نظر کمتر مورد توجه مسئولین بوده است بیان داشت:‌ سنندج به لحاظ مواد معدنی  غنی است و همچنین دارای ذخاير ارزشمند طلا بوده که اغلب معادن طلا در مناطق بیجار ، قروه و سقز قرار دارد و نقش مهمی در تولید طلای کشور دارند . وی در ادامه با بیان اینکه خاک سرزمین کرد نشین مهمان نواز است و مردم  سنندج به مهمان نوازی معروف هستند اذعان داشت: کردستان دارای پتانسیل بالایی نسبت به دیگر مناطق است و می تواند با استفاده از پتانسیل مناطق بکر و توسعه کشاورزی ، محصولات خود را به تمام دنیا ارسال کند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر سنندج ابراز امیدواری کرد: مسولین به صنایع و تولید سنندج توجه و حمایت لازم را داشته باشند تا پیشرفت و رونق در سنندج حاصل و مردم به آرامش برسند. بیشتر بخوانید:

حباب سکه ، کیسه ای که بانک ها برای خالی کردن جیب مردم دوخته اند

استان کرمان صاحب انجمن تولیدکننگان طلاوجواهر شد + نتایج انتخابات

ردپای تخت جمشید در جواهرات شیرازی

انتهای پیام/