کاهش عیار طلا ، راهکاری برای فروش بیشتر

چکیده

اخلاقی عنوان کرد: برای رونق صنعت طلا و افزایش تولید آن و خنثی کردن گرانی های فعلی کاهش عیار طلا راهکار پیشنهادی مناسبی است.

۱۴۰۲ دوشنبه ۱۹ تير
197
کاهش عیار طلا ، راهکاری برای فروش بیشتر

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ احمد اخلاقی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر سمنان بیان داشت: پایین آوردن عیار طلا موجب کاهش قیمت گرم طلا و بالا بردن توان خرید مردم می شود. وی با تاکید بر اینکه کاهش عیار طلا صرفه اقتصادی دارد و باعث فروش بیشتر طلا می شود افزود: طلای عیار پایین از لحاظ فرسایش محکم تر است و دیر تر فرسوده می شود. اخلاقی بیان داشت: در چند سال اخیر به دلیل افزایش تورم در اروپا و کاهش قدرت خرید مردم ، عیار طلا به 10 و 12 کاهش یافته است و عیار طلا در کشور های اروپایی و آمریکا پایین بوده و فقط در کشور های خاورمیانه عیار طلای 18 و 20 است.

تعداد طلافروشان سمنان به نسبت جمعیت آن زیاد است

  وی در ادامه با بیان اینکه در سمنان 85 واحد طلا فروشی وجود دارد گفت: این تعداد طلا فروشی به نسبت جمعیت سمنان که 200 هزار نفر می باشد، زیاد است. اخلاقی ادامه داد: در کل دنیا نسبت واحد های صنفی به نسبت جمعیت تعیین می شود ولی در سمنان به جز مشاغل خانگی و کسب و کارهای آنلاین بر اساس آمار اتاق اصناف 10 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب فعالیت می کنند که به ازای هر 20 نفر یک واحد صنفی وجود دارد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر سمنان با اشاره به اینکه فروش آنلاین کار اکثر مغازه داران را کساد می کند، تصریح کرد: طلا نسبت به کالاهای دیگر فروش اینترنتی کمتری دارد چون طلا یک کالای قیمتی است و در فروش آنلاین آن احتمال تقلب  وجود دارد . از همین رو خریداران طلا و جواهر به خرید اینترنتی کمتر اعتماد دارند.

 نزدیکی به تهران آفت بازار سمنان

  وی ادامه داد: آفت مهمی که اصناف تهران با آن مواجه اند نزدیکی به تهران و استقبال سمنانی ها به خرید از تهران است و به دلیل این نزدیکی بخشی از خرید شهروندان سمنانی از تهران انجام می شود و این امر درآمد مغازه داران را کاهش می دهد. اخلاقی اظهار داشت: سمنان در فاصله 200 کیلومتری تهران قرار گرفته و بیشتر شهروندان سمنانی به دلیل تنوع زیاد اجناس و کالاها در تهران اغلب ملزومات و کالاهای مورد نیاز خود را از تهران تهیه می کنند . وی گفت: سمنان شهری با سابقه تاریخی دیرینه و دارای آثار باستانی دیدنی است که متاسفانه بر روی جذب گردشگر در این استان خوب کار نشده و جاذبه های گردشگری و باستانی این شهر مانند شهر یزد معرفی و شناسانده نشده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر سمنان بیان داشت: سمنان در مسیر حرکت زائران مشهد قرار گرفته است و اتوبوس ها و گردشگران برای توقف بین راه به دلیل نزدیکی سمنان به تهران، اغلب تهران را انتخاب و در آنجا استراحت می کنند و در سمنان توقف ندارند و از سمنان رد می شوند. وی در ادامه گفت: از مجموع 85 واحد فعال در صنف طلا و جواهر 10 تا 12 واحد در کنار طلا پخش جواهرات هم دارند و در سمنان 2 واحد سکه فروشی و 10 واحد تعمیرات طلا و 2 واحد تولید طلا به صورت محدود و سفارشی ساز فعالیت دارند.

تولید طلا در سمنان صرفه اقتصادی ندارد

  اخلاقی اظهار داشت:  با توجه به اینکه جمعیت استان سمنان کم است و حجم و تنوع طلا در  تهران به عنوان دریای تامین کالا بسیار بالا است و اغلب سمنانی ها برای خرید کارهای لوکس به تهران مراجعه می کنند، و بازار فروش سمنان وضعیت پر رونقی ندارد، تولید طلا و جواهر در استان سمنان صرفه اقتصادی ندارد و از این حیث سمنان ضربه بدی از تهران می خورد. وی خاطر نشان کرد: بر اساس پیگیری های برخی از همکاران صنف مقرر بود در سمنان شهرک ساخت طلا ایجاد شود ولی به دلیل اینکه در سمنان سازنده طلا وجود ندارد، بایستی  از شهرهای یزد و اصفهان و تهران و  .. سازندگان طلا و جواهر به سمنان می آمدند و در این شهر  مستقر می شدند که به دلیل فراهم نبودن زمینه و زیرساخت این مهم علیرغم پیگیری های زیاد همکاران انجام نشد. اخلاقی با بیان اینکه  سمنان برای تولید طلا هیچ مقدمات و زمینه ای ندارد گفت:  به لحاظ وجود  تنوع و حجم بالای طلا در تهران، متاسفانه سمنان برای تولید و ساخت طلا و جواهر توان رقابت با تهران را ندارد و برای تحقق این امر باید سرمایه گذاری سنگینی در سمنان انجام شود.

نادیده گرفتن و بی توجهی به پیشکسوت در اصناف

  وی که 22 سال سابقه ریاست اتحادیه طلا و جواهر سمنان را بر عهده داشته است در انتقاد به قانون ممنوعیت بیش از دو دوره متوالی در هیات مدیره اتحادیه‌های صنفی گفت: در ارتش به خاطر تجربه افراد هر چند سال برابر تجربه فرد درجه داده می شود و در سیستم اداری نیز بر اساس سابقه کار و تجربه پایه و رده می دهند ولی با تصویب این قانون در اتحادیه های صنفی افراد باتجربه باید کنار بروند و افراد تازه کار که هیچ تجربه ای ندارند روی کار بیایند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر سمنان با بیان اینکه در مورد این موضوع  مخالفت هایی شده و اتاق اصناف پیگیری هایی در دستور کار دارد و مقرر است که اصلاحات قانون نظام صنفی به مجلس بروند بیان داشت: متاسفانه در روند تصویب قوانین لابی گری وجود دارد  و افراد مغرض موجب تصویب برخی قوانین آسیب زا می شوند. بیشتر بخوانید:

زائران خارجی از بازار زرگران قم طلا نمی خرند

منطقه آزاد ماکو ، ظرفیت برگزاری نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر را دارد

 
در قانون منع عضویت در اتحادیه ها، با لابی گری حق انتخاب از اعضای صنف گرفته می شود
  وی گفت: انتخاب رییس اتحادیه صنفی با برگزاری انتخابات انجام می شود و اگر فردی عملکرد خوبی نداشته باشد و یا از سمت خود سو استفاده کند اعضا صنف به او رای نمی دهند ولی متاسفانه با این قانون شعور و حق انتخاب از اعضا گرفته می شود، در حالی که ممکن است اعضا از عملکرد نماینده خود راضی بوده و دوباره به او رای دهند. اخلاقی با اشاره به اینکه معمولا برای پیشکسوتان مراسم تقدیر و بزرگداشت گرفته می شود و با توجه به اینکه تجربه از علم با ارزش تر است برای تجربه این قشر ارزش قائل می شوند تصریح کرد: اکنون اگر در بسیاری از مسائل اقتصاد و مالیات مشکل وجود دارد به دلیل تصدی گری برخی افراد در سمت هایی که اصلا تجربه ای ندارند است. وی با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی ذی نفوذان برای حذف بازنشستگان لابی می کنند بیان داشت: افراد بی تجربه و تازه کار هیچ اطلاعی از اهداف و چالش های صنفی برای دفاع از صنف ندارند و ذی نفوذان اغلب به دنبال روی کار آوردن  افراد بی تجربه و غیر مطلع هستند تا هرچه می خواهند به آنها دیکته کنند. وی با تاکید بر ضرورت قدرتمند شدن اتحادیه ها و اتاق اصناف گفت: قدرت گرفتن اتحادیه ها به نفع دولتی ها نیست و به همین جهت تلاش می کنند که حرف آخر را دولتی ها بزنند و اتحادیه ها سر خم کنند.

 پشت میز نشین های دولتی بازار را نمی فهمند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر سمنان در ادامه تصریح کرد: فرد دولتی،پشت میز اداره بوده و تجربه مغازه داری را نداشته و  کار عملی نکرده  و بازار را نمی فهمد و به خاطر حفظ میز ، پست ، سمت و مصالح خود بسیاری از تصمیمات را می گیرد که به نفع کشور نیست. وی اظهار داشت: ولی افراد دارای تجربه  و فردی که کار اقتصادی کرده تصمیمی می گیرد که به نفع کشور باشد و امور را  اصلاح کند اخلاقی ادامه داد: دولتی ها شخصی که رک حرف بزند و زیر بار حرف زور نرود نمی خواهند و فقط خواهان افراد بله قربان گو هستند. وی خاطر نشان کرد:  اتاق اصناف ما فوق اتحادیه است و در هر استان یک کمیسیون نظارت بر تشکل های صنفی استان و در هر شهرستان هم کمیسیون نظارت بر تشکل های صنفی شهرستان وجود دارد ولی عملا کار این کمیسیون نظارت نیست و کمیسیون دخالت است و در استان سمنان این کمیسیون حتی دخالت بی جا دارد. بیشتر بخوانید:

نهاوند در انتظار بهره برداری از معادن طلا

تشکیل خوشه طلا و جواهر در همدان

انتهای پیام/