قطب طلا و گوهرسنگ ایران،نه کارخانه دارد نه صادرات

چکیده

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی استان کرمان عنوان کرد: یک سوم از طلای کشور در استان کرمان استخراج می‌شود و بیش از ۵۰ درصد معادن گوهر سنگ‌های کشور در کرمان است که این استان می تواند قطب صادرات طلا باشد.

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۴ مهر
179
قطب طلا و گوهرسنگ ایران،نه کارخانه دارد نه صادرات

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ احمد منصوری‌نژاد، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی استان کرمان بیان داشت: با توجه به وجود معادن سنگ های قیمتی چون گارنت معادن شهر بافت و جیرفت و  معدن فیروزه شهر و شهر بابک ظرفیت بسیار بالایی در تولید جواهر و گوهرسنگ‌های قیمتی دارد که بایستی از این ظرفیت استفاده شود تا برای استان آورده داشته باشد. وی افزود: کرمان از کلانشهر های بزرگ ایران است و حدود هزار تا هزار و 200 واحد طلافروشی فعال دارد و بر اساس آمار اتحادیه طلا و جواهر کرمان،  6  نفر مجوز تولید طلا و 8 نفر مجوز تعمیرات طلا دارند ولی متاسفانه در کرمان هیچ کارخانه تولید مصنوعات طلا وجود ندارد.

بازنشستگی طلایی غیر متخصص ها 

درخشش بازار طلا در سایه لوازم خانگی

استقبال مردم قم از جدیدترین طلاهای بازار

 

 ظرفیت بالا و نبود کارخانه ساخت طلا؛ انگیزه ای برای تشکیل انجمن

منصوری نژاد در مورد علل ایجاد انجمن تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالایی که در عرصه تولید و استخراج طلا و معادن فیروزه و طلا شهربابک و رفسنجان وجود دارد و به منظور مرتفع کردن مشکلات تولید کنندگان مصنوعات طلا که بدون مجوز فعالیت می کنند و با هدف کارآفرینی و حمایت از تولید کنندگان و ارتقاء حوزه تولید استان انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر نقره و سنگ‌های قیمتی استان کرمان تشکیل شد که خوشبختانه همه ارگان ها پای کار آمده و از تولید و کارآفرینی را حمایت می کنند.  

 صفر شدن صادرات طلای ایران به دلیل قوانین ناکارآمد و خود تحریمی

منصوری نژاد در ادامه در مورد حمایت و تسهیل صادرات طلا به عنوان یکی از اهداف اساسی انجمن بیان داشت: در بخش صادرات  طلا نیز به خاطر قوانین ناکارآمد و خود تحریمی ها در ایران هیچ تولید کننده ای  نمی تواند صادرات طلا داشته باشد. وی بیان داشت:  تا 30 سال پیش کشور ما در بخش تولید طلا  توان بالایی داشت و مصنوعات طلای ساخت ایران  به کشورهای ترکیه و عرب صادر می شد ولی اکنون  متاسفانه به دلیل برخی  قوانین داخلی که پشت درب های بسته گرفته شده اند صادرات طلا متوقف شده است.

عراقی ها مشتری طلاهای سنگین طلا فروشی های روانسر

دو مشکل اساسی اتحادیه طلای خلخال با اتاق اصناف

رواج فروش طلای دست دوم به صنعت طلا ضربه می زند

استقلال اتحادیه طلا جویبار دغدغه اصلی صنف طلای جویبار

 سنگ های قیمتی، جایگزین مناسب برای فروش نفت

منصوری نژاد با تاکید بر اینکه صنعتی که نمی تواند صادرات کند و ارزآوری داشته باشد حرفی برای گفتن ندارد بیان داشت:  در بخش معادن سنگ های قیمتی، در کرمان  معادن بسیار گرانبهایی وجود دارد که بهره‌گیری از صنعت سنگ‌های قیمتی قطعا جایگزین فروش نفت خواهد بود ولی متاسفانه از این گنجینه های ارزشمند استفاده نمی شود و صادراتی صورت نمی گیرد. وی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی می تواند راه صادرات را باز کند و کمیسیون ها و انجمن های اتاق بازرگانی باید بازوی های فکری و کاری اتحادیه ها باشند گفت: رکن اتاق بازرگانی صادرات  و دعوت تجار ایرانی به خارج از کشور برای صادرات است و  اتاق بازرگانی نقش بازوی مشاوره ای دارد که استفاده از این نگاه در بخش صادرات بسیار مهم است.

دور باطل تولید طلا بدون صادرات

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی استان کرمان اظهار کرد: اگر در صنعت طلا  قرار باشد فقط بسازیم و بفروشیم و مشکل صادرات حل نشود فقط دور خود چرخیده ایم و  هیچ سهمی در صادرات طلا نخواهیم داشت. وی در ادامه با اشاره به اینکه در انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا کرمان 10 کارگروه تولید، معادن، گوهر تراشان ، نوآوری و خلاقیت، طراحی ، فروش و صادرات، روابط بین الملل،روابط عمومی ، تولید ابزار  تشکیل شده که هر کارگروه یک سری شرح  وظایف، مدیر و هیات رییسه دارد که اغلب اعضای آنها جوانان و بیشتر خانم ها هستند گفت:  قرار است در کمیسیونها و کارگروه ها نقاط ضعف و قوت احصا و طرح ها و ایده ها مطرح شوند و از تمام ظرفیت ها و خلاقیت ها استفاده شود.

 انجمن مامن امنی برای تولید کننده های طلا

منصوری نژاد بیان داشت: ظرف 2 ماهی که انجمن تشکیل شده حدود 50 تا 100 نفر درخواست عضویت در انجمن را داده اند و انجمن توانسته  مامن امنی برای تولید کننده  ها باشد تا بدون ترس از مالیات مجوز بگیرند و از سنتی سازی خارج و کار خود را تجاری سازی کنند و انجمن نیز از  تولید کننده به معنای واقعی نه در حد شعار حمایت کند. وی اظهار داشت: روزگاری ایران قطب طلا و معدود کشورهای تولید کننده طلا بود ولی اکنون در هیچ جای دنیا اثری از طلای ایران نیست  که  بایستی برای ارتقاء صنعت طلا و رسیدن به جایگاه قبلی  نگاه های قدیمی کنار برود و همه بدور از منیت ها کنار هم کار کنند. رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی استان کرمان در ادامه در مورد حمایت از ورود بانوان به صنف طلا و جواهر گفت: خانم ها آیدا احمدی و مهدیه ملاک قاسمی(عضو هیأت مدیره)  و فرحناز همایونی(نایب رئیس هیأت مدیره) از اعضای هیات مدیره انجمن هستند و به دلیل نگاه اشتباهی که صنعت طلا را مردانه می دانست انجمن بر حمایت از بانوان باور دارد.

صنعت طلا مردانه نیست؛ طراحی طلاها باید زنانه پسند باشد

وی خاطرنشان کرد: طراحی طلا توسط مردها به عنوان کالایی که زن ها از آن استفاده می کند نگاه اشتباهی است که در صنف بوده و در چند سال اخیر که بانوان به حوزه طراحی طلا و جواهرات ورود کرده اند مصنوعات به این زیبایی در صنف طلا تولید و ساخته شده است که اگر این طرح های جدید نبود نمیشد با طرح ها و ریخته گری قدیمی مشتریان خانم را نگه داشت و تک پوش و سینه ریز قدیمی به آنها فروخت. منصوری نژاد ادامه داد:  اکنون طرح های ریخته گری قدیمی منسوخ شده و نیاز بازار نیست و اکنون ضروری است که بانوان طراح چیره دست بر اساس سلیقه و نیاز خانم ها جواهرات و مصنوعات طلا را  طراحی کنند. رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی استان کرمان اذعان داشت:  خانم ها بهتر تشخیص می دهند که بانوان چه طلایی را بیشتر می پسندند و نگاه اشتباهی که تمایز بین خانم و آقا قائل می شد نگاه اشتباهی بود که صنعت طلا چوب این نگاه را خورد و این نگاه باعث اجحاف در حق خانم شده است. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در کرمان آثار باستانی و تاریخی نشان دهنده فرهنگ و آیین ایران از جمله ارگ بم وجود دارد در کارگروه طراحی انجمن مقرر شد به جای ساخت مصنوعاتی چون برج ایفل ساخت آثار باستانی کرمان مانند  آثار باستانی ارگ بم و باغ شاهزاده به صورت انگشتر طراحی شود و در این راستا نیز در نمایشگاه شیراز 10 طرح از نمادهای باستانی ایران در کرمان توسط طراحان رونمایی می شود.   بیشتر بخوانید:

برگریزان طلایی در «بهار»

کسادی بازار طلا در شهر جهانی منبت ایران

درخواست تبدیل کارگاه های کوچک طلا به کارخانه در فلاورجان

  انتهای پیام/