تاثیر بسته شدن مرز آذربایجان بر بازار طلای شهرستان گِرمی

چکیده

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر شهرستان گِرمی عنوان کرد: صنعت طلای ایران صد درصد از صنعت طلای کشور آذربایجان بالاتر است به طوری که حتی فروشندگان آذربایجانی چندان دانشی در مورد عیار و گرم طلا ندارند.

۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۰ آبان
340
تاثیر بسته شدن مرز آذربایجان بر بازار طلای شهرستان گِرمی

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلد نیوز)؛ حمید مرادی، رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر شهرستان گِرمی بیان داشت: در گذشته که تعداد گردشگران ورودی به ایران از کشور آذربایجان زیاد بود طلافروشان شهرستان گرمی فقط به مسافران آذربایجان طلا می فروختند و از آنها هیچ طلایی نمیخریدند چراکه  طلاهای روس عیار پایینی دارد. وی افزود:‌ اغلب مسافران آذربایجانی مصنوعاتی چون زنجیر و گردنبند را از ایران خرید می کردند و خرید مسافران آذربایجانی کمک خوبی به رونق بازار طلا شهرستان بود ولی متاسفانه فعلا با دستور الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان مرزها بسته است و تردد مسافر و گردشگری نیست و بازار طلا چندان رونقی ندارد. مرادی تصریح کرد:‌ در حال حاضر 27 واحد طلا فروشی در شهرستان گرمی فعالیت دارند که اغلب طلافروشان شهرستان در راسته بازار متمرکز هستند . وی با بیان اینکه مهمترین مشکلات صنف طلا ، با اداره دارایی و اخذ مالیاتهای سنگین و فروش طلای دست دوم است بیان داشت:  صنف طلا  از دولت انتظار دارند در مورد جلوگیری و ممنوعیت فروش طلای دست دوم که امکان فروش طلای تقلبی در آن زیاد است، اقدامی انجام دهد.

خرید مستقیم طلا از بازار تهران و تبریز 

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر شهرستان گِرمی با اشاره به اینکه  اغلب طلای مورد نیاز شهرستان از بازار تهران و تبریز خرید می شود بیان داشت:‌ متاسفانه کیفی ها خیلی کم به شهرستان گرمی می آید و اکنون فقط یک نفر کیفی در شهرستان فعالیت دارد که به سبب اینکه وی نیز سرمایه چندانی ندارد در حد 20 تا 30 گرم طلا پخش می کند و به همین جهت طلافروشان گرمی مجبورند شخصا ماهانه برای خرید طلا به بازار تهران یا تبریز سفر کنند. وی در ادامه با بیان اینکه در شهرستان گرمی بانوان بیشتر تمایل به خرید انگشتر ، گوشواره و النگو دارند  اظهار داشت: اکثر مشتریان طلافروشی های شهرستان گرمی از قشر کارگر، کارمند و کشاورز هستند و در فصل برداشت گندم وجو و عید نوروز و مراسم هایی چون  روز مادر فروش طلا  بیشتر می شود. مرادی اذعان داشت:‌ طلا فروشی در شهرستان گرمی شغل کم سودی است و به لحاظ فروش طلا و جواهر و ثروت شهرستان گرمی در رتبه پنجم پس از شهرهای  اردبیل، پارس آباد، مشکین شهر، خلخال، قرار دارد. وی خاطر نشان کرد:‌ دوران 4 ساله اول ریاست جمهوری احمدی نژاد به دلیل اینکه به بهانه های مختلف وام  و تسهیلات  مسکن، دامداری، اشتغال و .. در اختیار مردم قرار می گرفت توان مالی مردم بالا بود و فروش طلا  بسیار رونق داشت ولی پس از آن سالها درآمد مردم فقط کفاف خورد و خوراکشان را می دهد. رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر شهرستان گِرمی ادامه داد:‌ اولین طلافروشی در شهرستان گرمی اواخر دهه 40 راه اندازی شده و آقایان رشید فلاح، امین زاده، حسین نعمتی، سعید نوری زاده از قدیمی های  صنف طلا شهرستان گرمی هستند.

لباس فروش ها زیرمجموعه صنف طلا در شهرستان گِرمی !

وی افزود: در حال حاضر در شهرستان گرمی صنف لباس فروش ها  زیر مجموعه اتحادیه طلا و جواهر است و  با توجه به اینکه اعضای هیات مدیره فعلی اتحادیه طلا و جواهر به جز رییس اتحادیه همه  از صنف  لباس فروش هستند، دو نفر از طلا فروشان پیشکسوت (آقایان صمدی و نوری زاده)  به عنوان مشاور در اتحادیه با رییس همکاری دارند و وظیفه بازرسی و کنترل مسائل فنی صنف  و عملکرد رییس اتحادیه را بر عهده دارند. مرادی خاطر نشان کرد: ‌در مورد فعالیت هیات مدیره فعلی اقداماتی خوبی در صنف از جمله نظم بخشی به امور، نصب تابلو های اعلام نرخ ، کنترل و ری گیری طلاهای کیفی ها، پیگیری با مسئولین دارایی برای کاهش مالیات ها با توجه به محروم بودن شهر و.. برای رفع مشکلات اعضا انجام گرفته است رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر شهرستان گِرمی اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه در شهرستان هیچ صنعت و کارخانه ای وجود ندارد و شغلی به جز کشاورزی نیست اغلب فرزندان طلافروشان ترجیح می دهند در شغل طلا فروشی فعالیت کنند.