گزارشی از عملکرد کمیسیون تولید اتحادیه طلاوجواهر تهران

چکیده

دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران: هیات مدیره فعلی اتحادیه در 15 ماهه فعالیت خود به همراه فعالان بخش تولید دغدغه ایجاد یک مرکز یا میز برای بخش تولید را داشته و در این راستا کمیسیون تولید در اتحادیه ایجاد کرده است و این کمیسیون تلاش دارد تولید کنندگان  به عضویت اتحادیه درآیند.

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۹ آبان
204
گزارشی از عملکرد کمیسیون تولید اتحادیه طلاوجواهر تهران

محمد ولی عنوان کرد: در رابطه با صنف طلا و جواهر چه از سوی اعضای صنف و چه از طرف مسئولین ذیربط در بعد اشتغال، صنعت، معادن و بعد صادرات کم کار شده است و آن چه که حق صنف و صنعت طلا است برای این صنف منظور نشده و  به همین دلیل هنوز هم صنف طلا به عنوان یک صنف غیر ضرور و تجملی دیده می شود.

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلد نیوز)؛ عباداله محمد ولی، دبیر اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر، نقره و سکه  تهران  بیان داشت: این  این امر نشان دهنده  نبود سازوکار در اهداف بلند مدت و میان مدت است و اینکه عمل کردن بر اساس یک شیوه مرسوم که سال های سال رسم و سنت بوده و اکنون دیگر پاسخگو نیست.

وی افزود:  هیات مدیره فعلی اتحادیه طلا و جواهر تهران در 15 ماهه فعالیت خود به همراه فعالان بخش تولید دغدغه ایجاد یک مرکز یا میز برای بخش تولید را داشته و در این راستا کمیسیون تولید در اتحادیه ایجاد کرده است و این کمیسیون تلاش دارد تولید کنندگان  به عضویت اتحادیه درآیند.

چرا تعداد واحدهای تولیدی در اتحادیه تهران کم است؟

 محمد ولی تصریح کرد: در تهران با وجود فعالیت  بیش از 2200  واحد تولیدی اکنون کمتر از 150 واحد مجوز از اتحادیه گرفته اند که نشان دهنده نبود استراتژی در هیات مدیره ها و اینکه سال های سال در  اتحادیه بعد توزیع بیشتر از تولید دیده شده است.

دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار داشت: کمیسیون تولید از فعالان رسته های مختلف در بخش تولید برای ثبت نام در اتحادیه دعوت به عمل آورده تا بتوان با این مهم بخش تولید را احیا و فعال کرد.

وی خاطر نشان کرد:  شاید این امر مهم به عمر 4 ساله هیات مدیره فعلی اتحادیه وصال ندهد ولی بنا است ساختاری برای اتحادیه ایجاد شود تا هیات مدیره های بعدی هم به اهمیت  تولید واقف شوند.  

محمد ولی در ادامه دلیل عدم حضور تولیدکنندگان در اتحادیه را فراهم نبودن بستر و امکان برای حضور تولید کنندگان عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه همه تا کنون فکر می کردند که اتحادیه طلا و جواهر تهران اتحادیه توزیع کنندگان و فروشندگان است و هنوز هم با این دید نگاه کرده و بستر برای تولید کنندگان فراهم نشده است و بر اساس همان 150 جواز باید انتظار داشت که تولیدکنندگان در اتحادیه رفت و آمد داشته باشند.

دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه متاسفانه اکنون در صنف طلا، عدالت مالیاتی و عدالت اقتصادی به درستی رعایت نمی شود بیان داشت: امروز شاید بالاترین عوارض و حقوق دولتی در صنف طلا و جواهر را بخش تولید می پردازد.  

تجمیع کارگاه های تولیدی طلا و جواهر در یک برنامه 5 ساله

وی در مورد راه اندازی شهرک طلا بیان داشت: راه اندازی شهرک طلا یک ایده آل برای  برنامه بلند مدت است ولی موضوع مهم امروز صنف و صنعت طلا، ساماندهی کارگاه های تولیدی فعال در مناطق مسکونی و تجمیع کارگاه ها در مجتمع های طلا، طی یک برنامه 5 ساله است.

محمد ولی اظهار داشت: در این راستان نیز باید با مسئولین، دولت و  شرکت شهرک ها تعامل و مذاکراتی انجام شود تا این ساماندهی در برج های طلا در شعاع 120 کیلومتری شهر راه اندازی شود.  

شرایط مورد نیاز برای راه اندازی هزار واحد نیمه صنعتی تولید طلا

وی اذعان داشت: اگر طرح، برنامه و وقت گذاشته شود و در تعامل با دولت، واحدهای ارزان قیمت تهیه و با شرایطی  به واحد های تولیدی واگذار شود، ظرف مدت 5 سال 3 هزار واحد خرد تولیدی که اکنون فعالیت دارند تبدیل به هزار واحد نیمه صنعتی در تهران می شوند.

دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه امروزه صنعت طلا می تواند دارای پیام ها و نوید بخشی برای اقتصادیون و سیاسیون باشد تا دیگر نگران اشتغال کشور نباشند بیان داشت: صنف طلا و جواهر نیاز به حمایت دارد و این حمایت به معنای سرمایه گذاری در اشتغال است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت طلا و جواهر  ترکیه فقط بیش از 350 هزار نیرو در بخش تولید دارد و رقم صادرات آن بالای 40 میلیون دلار برگشت از صادرات است تصریح کرد: مسئولین بایستی با نگاه مثبت به همه صنایع، علی الخصوص صنعت طلا را مورد حمایت قرار دهند.