اجرت درصدی طلا ، معضل طلافروشی ها

چکیده

طالبی  عنوان کرد: درصدی شدن اجرت طلا یکی از مهمترین چالش های صنف طلا و جواهر است و تیشه به ریشه صنف است.

۱۴۰۲ شنبه ۹ دي
279
اجرت درصدی طلا ، معضل طلافروشی ها

 به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ محمدرضا طالبی، رییس اتحادیه صنف فروشندگان طلا ساعت و عینک شهرستان مرودشت بیان داشت: در منطقه فارس و مرودشت بیشتر مردم طلا را به عنوان سرمایه و پشتوانه خریداری میکنند ولی اکنون با وضعیتی که پیش آمده و محاسبه اجرت های 25 تا 30 درصدی خرید طلا با 30 درصد اجرت برای مرد ضرر زیادی دارد مردم دیگر خرید طلا انجام نمی دهند.

اخبار اتحادیه طلا و جواهر را از سایت بازار طلا (گلدنیوز) دنبال کنید.

طالبی

وی اظهار داشت: درصدی حساب کردن اجرت طلا قانون نیست و به خاطر نوسان طلا روند محاسبه اجرت ها از گرمی به درصدی تغییر کرد .

رییس اتحادیه صنف فروشندگان طلا ساعت و عینک شهرستان مرودشت خاطر نشان کرد: یک زمانی کارهای ایتالیایی که به بازار می آمد گرمی 50 هزار تومان  اجرت داشت می گفتند اجرت بالایی دارد و جلوی واردات آن را گرفتند ولی از این طرف گرمی 20 تا 25 درصد اجرت می گیرند.

 وی در ادامه مهمترین مشکل صنف طلا و جواهر را مشکلات مالیاتی عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر سازمان مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده سال های 99 و 400 را محاسبه می کند که این مالیات ها برای برخی واحد ها که فروش سکه و آب شده داشته اند بسیار سنگین محاسبه شده است و با توجه به اینکه معمول نبوده برای فروش سکه فاکتور داده شود و اینکه طلا فروشان در شهر های کوچک دفتر و دستک چندانی نداشته، اکنون سندی برای ارائه به مالیات ندارند و از طرف دیگر محاسبه مالیات بر اساس کارت خوان معضلی برای طلا فروشی ها شده است.

ثبات اقتصاد موجب رونق تولید

وی اظهار داشت: وقتی اقتصاد ثابت باشد کار تولید و سرمایه گذاری نیز راحت تر خواهد بود و به همین لحاظ 30 تا 40 درصد تولید کنندگان و طلاسازان ایران در ترکیه فعالیت می کنند و اغلب سازندگان طلا در ترکیه ایرانی هستند.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان طلا ساعت و عینک شهرستان مرودشت گفت: دوره رونق طلا  به دهه 60 و 70 برمی گردد، زمانی که  تورم به این شدت نبود و هر روز قیمت طلا افزایش نداشت ولی اکنون قیمت جهانی و داخلی طلا هر روز افزایش دارد.

طالبی اظهار داشت: به دلیل افزایش نوسان و ضرری که برخی طلا فروشان در صنف داشتند و مشکلات مالیاتی ،بسیاری از افرادی از صنف طلا  بیرون رفتند و به دلیل اینکه ساختمان سازی سودو صرفه بیشتری نسبت به طلا فروشی داشت وارد کار ساخت و ساز شدند و دیگر به صنف بازنگشته اند.

ورود افراد تازه کار به صنف طلا بدون نظارت اتحادیه

رییس اتحادیه صنف فروشندگان طلا ساعت و عینک شهرستان مرودشت  اذعان داشت: یکی دیگر از مشکلات اتحادیه صدور پروانه کسب کار توسط سامانه ملی صدور مجوز هاست که ظرف 6 ماه گذشته افراد تازه کاری وارد صنف شده اند که اصلا شناختی از آنها وجود ندارد.

طالبی افزود: با اجرای برنامه تسهیل صدور مجوز ها و ایجاد سامانه صدور مجوزها نیز عملا اتحادیه و اتاق اصناف بیکار می شوند چرا که در روند گذشته متقاضیان برای پروانه کسب بایستی به اتحادیه مراجعه و شناختی ایجاد و توسط اتحادیه بازدید از محل کسب انجام می شد ولی اکنون متقاضی در سایت درخواست و ظرف سه روز مدارک را بارگذاری و در مدت دو روز هم پروانه کسب وی صادر می شود و حتی امضا اتحادیه هم نمی خواهد.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرودشت 56 واحد طلافروشی و  10 واحد تعمیرات طلا فعالیت دارند و متاسفانه هیچ تولید کننده مصنوعات طلا در این شهر فعالیت ندارد بیان داشت: 25 واحد طلافروشی مرودشت در خیابان مرکزی شهر انقلاب (استخر قدیم) و 30 واحد نیز در بازار انقلاب متمرکز هستند که تمامی واحد ها از نظر تجهیزات ایمنی، دوربین مدار بسته ، شیشه های ضد گلوله و صندوق و … مجهز هستند.

تمایل بانوان مرودشت به داشتن دست هایی پر از النگو و سرویس های سنگین وزن

طالبی ادامه داد: به دلیل اینکه روستا های زیادی حدود 270 روستا در اطراف مرودشت قرار دارد و بیشتر مردم آن کشاورز هستند و محصولات کشاورزی آنها از جمله گندم مرودشت که در ایران بی نظیر است بسیار پر رونق است زنان مرودشتی بیشتر تمایل به خرید النگو و سرویس های نمادار هستند و به جز جوانان که دنبال کارهای فانتزی و ریز  می باشند اغلب زنان مرودشت که توان مالی خوبی دارند دوست دارند دستانی پر از النگو داشته باشند و برای ازدواج هم سرویس هایی با وزن حداقل 50 تا 60 گرم خرید میکنند.

وی در ادامه با در مورد ورود به بانوان به صنف طلا نیز بیان داشت: در حال حاضر چندین فروشنده خانم در صنف طلا فعالیت دارند که با توجه به اینکه برخی بانوان با فروشنده خانم راحت تر هستند مزیت خوبی برای صنف است.

در مرودشت طلای اصفهان و شیراز فروش بیشتری دارد

طالبی تصریح کرد: عمده طلای مورد نیاز مرودشت از شهرهای یزد و اصفهان می آید البته کیفی ها از تهران و مشهد هم جنس می آوردند ولی چون  نوع سلیقه ها متفاوت است در مرودشت بیشتر طلای اصفهان و شیراز فروش دارد و یکی از پر فروش ترین زنجیر ها  زنجیر چینابی یزد بود ولی اکنون با گران شدن طلا این نوع زنجیر فروش چندانی ندارد.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان طلا ساعت و عینک شهرستان مرودشت ادامه داد: اولین طلا فروشی در مرودشت در دهه 40 تاسیس شده و در سال 50 تعداد واحدهای طلافروشی شهر به 6  واحد رسیده  و پس از آن هر ساله چند واحد اضافه شده است تا اتحادیه طلا و جواهر مرودشت نیز در سال 62 راه اندازی شد و اولین رییس اتحادیه  طلافروشان مرودشت مرحوم حاج وطنی خان بود و پس از آن مرحوم حاج مسعود همایون، حاج محمد هاشم زاده، حاج صفر کشاورز  و رشید درست کار از پیشکسوتان صنف طلا مرودشت بوده اند.

وی خاطرنشان کرد:  اتحادیه طلا و جواهر مرودشت با اتحادیه عینک و ساعت ادغام شده است و در انتخابات هیات مدیره جدید که سال 1401 برگزار شد علاوه بر رییس اتحادیه، آقایان کاظم وطنی باف (نایب رییس اول) و  غلامحسین مرزبان (نایب رئیس دوم) اتحادیه از صنف طلا هستند ولی دبیر اتحادیه از صنف عینک و خزانه دار از صنف ساعت است.

انتهای پیام/