80درصد سرمایه صنف طلای یزد امانتی است

چکیده

رئیس اتحادیه طلا و جواهر یزد عنوان کرد: در چند ماه گذشته در مورد مشکلات و ضرورت اصلاح سامانه جامع تجارت بیش از 100 مورد نامه نگاری با مسئولین  اعم از مسئولین استانی و کشوری، مدیران دارایی، نمایندگان مجلس، اتاق اصناف ایران  و.. انجام شده است.

۱۴۰۲ چهارشنبه ۴ بهمن
266
80درصد سرمایه صنف طلای یزد امانتی است

 به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلد نیوز)؛ محمدرضا نوری زاده، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر یزد بیان داشت: اتحادیه یزد جز اولین اتحادیه های پیگیر این موضوع بوده و پیگیری ها تا رفع مشکل و یا اصلاح این سامانه ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه امکان اجرای سامانه جامع تجارت در صنف طلا و جواهر وجود ندارد بیان داشت:  با توجه به اینکه 70 تا 80 درصد سرمایه طلافروشی ها و کارگاه های تولید طلا، طلای امانتی است نمی توانند سرمایه های امانتی را به نام خود ثبت کنند و در صورتی که بخواهند سرمایه خود را ثبت کنند مردم طلاهای امانتی خود را از کارگاه های تولیدی پس می گیرند و این کار موجب تعطیلی کارگاه ها و به طبع آن بیکاری و دیگر معضلات اجتماعی خواهد شد.

نوری زاده تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات سامانه بحث امنیت آن است که متاسفانه با توجه به اینکه هر روز شاهد هک سامانه ها مختلف هستیم، هک شدن اطلاعات این سامانه با توجه به سرمایه اعلام شده برای طلافروشان و کیفی ها خطراتی به دنبال خواهد داشت که تمام این موارد نیاز به بررسی و کارشناسی دارد.

ضرورت اصلاح مشکلات سامانه جامع قبل از اجرایی شدن

وی ادامه داد: صنف طلا و جواهر تجربه تلخی در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده دارد و به نوعی این قانون در طی  10تا  12سال اجرا، صنف طلا را نابود کرد لذا اکنون صنف طلا برای جلوگیری از تجربه تلخ تر بر ضرورت کارشناسی شدن و بررسی و اصلاح تمام مشکلات سامانه جامع تجارت قبل از اجرا تاکید دارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر یزد اعلام کرد: در حال حاضر با توجه به کارشناسی نبودن سامانه جامع تجارت صددرصد مخالف اجرای این سامانه در صنف هستیم.

وی با تاکید بر اینکه صنف زرگران قصد فرار مالیاتی  و یا پرداخت نکردن مالیات را ندارد گفت: انتظار می رود  مسئولین دید مثبت تری به صنف طلا داشته باشند و فقط ویترین طلا فروشی ها را نبینند، بلکه هزینه ها و خدمات و اشتغال صنف را نیز مد نظر قرار دهند.

نوری زاده اظهار داشت: در مورد اجرای سامانه مودیان و شفافیت صنف طلا مشکلی ندارد و در این سامانه ثبت نام و فاکتورها را بارگذاری خواهد کرد ولی متاسفانه در همین سامانه هم هزینه های طلافروشی ها، هزینه کارگاه های تولیدی، مواد مصرفی و .. دیده نشده است.

سامانه جامع تجارت 20 درصد هم کارشناسی شده نیست

وی با تاکید بر اینکه شرایط اجرای سامانه جامع تجارت در همه اصناف به یک شکل نیست و با توجه به اینکه صنف طلا یک صنف خاص است اجرای این سامانه باید بررسی و کارشناسی شود ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر  ضوابط اجرای تبصره4 ماده 18قاچاق کالا و ارز و سامانه جامع تجارت 20 درصد هم کارشناسی شده نیست.

نوری زاده ادامه داد: اگر مسئولین قبل از تصویب یک قانون و یا لایحه با خبرگان و کارشناسان آن حوزه مشورت کنند و قوانین کارشناسی تصویب کنند اصناف مشکلات کمتری خواهند داشت.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر یزد خاطر نشان کرد: صنف طلا برای اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده 10 سال پیگیری و دوندگی کرد اکنون خواستار اصلاح ایرادات سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان مالیاتی قبل از اجرایی شدن است.

نوری زاده اظهار داشت: با اجرای سامانه جامع باب بسیاری از کارهای خیر طلا فروشان اعم از آزادی زندیان، مدرسه سازی، کمک های خیرانه و… بسته می شود.

وی اذعان داشت: علیرغم جو سازی هایی که صنف طلا نمی خواهد مالیات پرداخت کند، اکنون با ادامه شرایط موجود و رکود بازار و مالیات های سنگین در آینده نزدیک فاتحه صنف طلا را باید خواند.

بهبود وضع صنف طلا در گرو توسعه صادرات

نوری زاده بیان داشت: اگر دولت بحث صادرات طلا را تسهیل و حمایت کند به ازای اجرت هر گرم مصنوعات طلا و هنر دست هنرمندان ارزآوری و اشتغال خوبی برای کشور ایجاد می شود و وضعیت صنف طلا بهبود می یابد.

وی با تاکید بر اینکه دید مثبت دولت به صنف طلا و حمایت از آن باعث پیشرفت صنعت طلا خواهد شد اظهار داشت: صنعت طلا صنعتی است که به لحاظ آلایندگی بسیار آلودگی پایینی دارد و جزء صنایعی است که آب بسیار کمی مصرف می کند.  

نوری زاده با اشاره به نقش اصناف و بازار در رشد و تعالی کشور در زمان جنگ ، انقلاب و زمان تحریم ها  گفت: دولت بایستی تعامل بیشتری با اصناف و بازاریان داشته باشد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر یزد در ادامه با اشاره به عیار 20 طلای یزد و ویژگی های خاص صنعت طلای یزد  گفت: یزد به عنوان شهر زیور آلات سنتی طلا ثبت ملی شده است و اکنون 80 درصد زیورآلات قدیمی یزد ثبت ملی شده است.

اخبار اتحادیه طلا و جواهر را از سایت بازار طلا گلدنیوز دنبال کنید.