مسیر قانونی اصلاح سامانه جامع تجارت چیست؟

چکیده

حجت شفائی: با توجه به اینکه میز طلای کشوری 11 بهمن همزمان با اولین روز نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر تهران در ایران مال برگزار می شود؛ مقرر شد اتحادیه ها نشست های تعاملی برگزار و در نامه مشترکی جمع بندی و اصلاحات و پیشنهادات خود را در خصوص سامانه جامع تجارت در نشست میز طلا اعلام کنند.

۱۴۰۲ چهارشنبه ۴ بهمن
220
مسیر قانونی اصلاح سامانه جامع تجارت چیست؟

 به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلد نیوز)؛ سید حجت شفائی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر ، نقره و سنگ های قیمتی ایران بیان داشت:  پیرو میز طلای کشوری در مشهد و اعلام حمایت و همراهی بسیج اصناف از صنف طلا و جواهر، نشست مشترک روسای صنف طلا و جواهر کشور و مسئولین وزارت صمت و سازمان امور مالیاتی با موضوع حل مشکلات سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی به همت دکتر حسن پور رئیس بسیج اصناف کشور برگزار شد.

شفائی ادامه داد: در این نشست روسای اتحادیه های طلا و جواهر تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و یزد، دکترمحمدرضا زارع مدیرکل صنایع خلاق و فرش ایران و مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور، دکترحسن پور رئیس بسیج اصناف کشور میزبان و رئیس میز کارگروه تخصصی طلا در بسیج اصناف  حضور داشتند و در مورد مشکلات و تبعات اجرای سامانه جامع تجارت، سامانه مودیان مالیاتی مباحثی را مطرح کردند.

وی افزود: بسیج اصناف در راستای حمایت و همراهی با صنف طلا و جواهر به مسئولین در مورد عدم اجرای  سامانه جامع تجارت نامه ارسال و خواستار اصلاح و کارشناسی بیشتر این سامانه شده است.

شفایی تصریح کرد: در این نشست همه متفق القول بر ضرورت اصلاح موادی از تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ( ثبت موجودی و محل نگهداری طلا ) تاکید داشتند و بنا شد در این راستا موارد احصایی مورد نیاز اصلاح در جلساتی با ستاد مبارزه با قاچاق کالاوارز  مطرح و جهت اصلاح به ریاست جمهوری اعلام شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ضوابط اختصاصی تبصره 4 ماده 18 به وزارت صنعت و معدن ابلاغ شده است و وزارت صمت مکلف به اجرای آن است بایستی تغییرات و اصلاحات از مسیر قانونی که این ضوابط تصویب شده است (ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز) انجام شود و در نهایت پس از بررسی مجدد به هیات وزیران و ریاست جمهوری جهت اصلاح ارسال شود.  

امکان یکی شدن دوسامانه در حاله ابهام

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی ایران ادامه داد: در مورد سامانه مودیان مالیاتی نیز بنا به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور برخی از شرکت های معتمد سازمان امور مالیاتی نرم افزارهایی متعددی را در این حوزه اجرا کرد اند که هر فعال صنف طلا می تواند با هر کدام از این نرم افزارها فاکتور الکترونیک را به ساده ترین شکل اعلام کند.

وی بیان داشت: بنا به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی اصلا قانون مالیات بر عایدی طلا مصوب نشده و مردم و فعالین صنف طلا دغدغه ای در این مورد نداشته باشند و هدف سازمان از اجرای سامانه مودیان شفافیت و دریافت مالیات درست میباشد  و  اگر فاکتورها به صورت الکترونیکی ارسال شود دیگر ممیز مالیاتی به صورت فیزیکی حق ورود به محل کسب همکاران نخواهد شد .

شفائی بیان داشت: در مورد یکی شدن دو سامانه مودیان و سامانه جامع تجارت در این نشست مطالبی مطرح شد و با توجه به اینکه ، از دید مسئولان ، لینک کردن آنها تداخلی در ساختار این دو سامانه ایجاد میکند، احتمالا یکی شدن آنها امکان پذیر نباشد.

ضرورت آموزش  مامورین مالیاتی برای اشراف به حوزه طلا و جواهر

وی در این نشست پیشنهاد داد: با توجه به دغدغه های مطرح شده و عدم اشراف مامورین مالیاتی به نحوه اجرا قوانین و یا حوزه تخصصی طلا ، همان گونه که فعالین صنف باید آموزش هایی در حوزه اجرای سامانه ها ببینند، مامورین مالیاتی نیز ضروری است آموزشها و دانش تخصصی در حوزه طلا و جواهر را کسب کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی ایران گفت: در این نشست مقرر شد به منظور اشراف مامورین مالیاتی به حوزه طلا و جواهر، در هر استانی توسط کارشناسان طلا برای مامورین مالیاتی دوره های آموزشی برگزار شود.

قوانین حوزه صنعت طلا، باید با ظرافت های خاص اجرا و تقنین شود

شفائی با تاکید بر اینکه طلا پشتوانه پولی بانک مرکزی در ایران و اکثر کشورها میباشد و نباید به صنعت و صنف طلا مانند صنایع دیگر نگاه کرد بیان داشت:  باید قوانین  مربوط به صنعت و صنف طلا با ظرافت های خاص اجرا و تقنین شود تا آسیبی به حوزه تولید و کسب کار بخش خصوصی وارد نشود.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه میز طلای کشوری 11 بهمن همزمان با اولین روز نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر تهران در ایران مال برگزار می شود مقرر شد در مدت زمان باقی مانده تا آن روز اتحادیه ها نشست های تعاملی برگزار و در بیانیه یا نامه مشترکی جمع بندی و اصلاحات و پیشنهادات خود را در خصوص سامانه جامع تجارت در نشست میز طلا اعلام کنند.

حضور زنجیره کامل صنعت طلا  در نمایشگاه طلاوجواهر تهران

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی ایران ادامه داد: صنعت طلا و جواهر در کشور از صنایع با پیشینه  تاریخی  و از حوزه های شفاف و تاثیر گذار در عرصه اقتصاد کشور بوده ، هست و خواهد بود.

شفایی تصریح کرد: با توجه به اینکه برگزاری نمایشگاه طلا و جواهر تهران در مرکز‌ دائمی‌ نمایشگاه‌های‌ بین‌المللی‌ ایران‌مال یک رویداد ملی است و همه صنف طلا و جواهر در آن سهیم هستند حضور اتحادیه ها استان ها و همکاری و همدلی بسیار موثر خواهد بود که در این نشست تفاهم شد اتحادیه ها حضور پر رنگ در نمایشگاه تهران  داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در حاشیه نمایشگاه کلاس های یک روزه آموزشی برای صنف برگزار می شود خاطر نشان کرد: علاوه بر آموزش های صنفی در حوزه طراحی، گوهر شناسی، صنایع دستی و آموزش فنی و حرفه ای ، کلاس های آموزشی در خصوص سامانه مودیان با همکاری سازمان امور مالیاتی و شرکت های ارائه دهنده خدمات مورد تایید برگزار خواهد شد.

شفایی اذعان داشت: در پانزدهمین نمایشگاه طلا و جواهر تهران تلاش شده تمام حلقه های زنجیره صنعت طلا  از طراحی، آموزش ، تولید، عرضه ، فروش و .. به صورت کامل حضور داشته باشند تا بازدید کنندگان از نزدیک با فرایند تولید طلا و مشکلات این صنف آشنا شوند.

وی ادامه داد:  هدف از برگزاری نمایشگاه ها  به نمایش گذاشتن توانمندی های صنعت است و همچنین فرصتی است که مسئولین چالش ها و مشکلات صنعت را مشاهده  و بر اساس آن ها برای صنف و صنعت تصمیم بگیرند.

شفائی با بیان اینکه صنعت طلا و جواهر در ایران همیشه در کیفیت و تولید پیشرو بوده است ولی در سالهای اخیر  به دلیل تحریم ها نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد بیان داشت: با تسهیل و حمایت از این صنعت امید می رود آرامش به بازار و صنعت طلا و فعالین بخش خصوصی برگردد چراکه هنر صنعت طلاوجواهر زیباترین صنعت در دنیا است.

اخبار اتحادیه طلا و جواهر را از سایت بازار طلا (گلدنیوز) دنبال کنید.