عاقبت صنعت نساجی در انتظار صنعت طلا

چکیده

رییس هیات مدیره سرای اردیبهشت بازار طلای تهران عنوان کرد: اجرای قوانین غیرکارشناسی مانند سامانه جامع تجارت به جز فرار سرمایه ها و از بین بردن صنعت طلا و جواهر همچون صنعت نساجی ثمر دیگری ندارد.

۱۴۰۳ دوشنبه ۶ فروردين
1531
عاقبت صنعت نساجی در انتظار صنعت طلا

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (سایت طلا گلدنیوز)؛ فرشید یزدانی، رییس هیات مدیره سرای اردیبهشت بازار طلای تهران بیان داشت: سامانه جامع تجارت یک قانون نسنجیده است و ثبت سرمایه و طلا در این سامانه با توجه به احتمال هک شدن سامانه ها کار درستی نیست.

وی با تاکید بر ضرورت کارشناسی بودن قوانین و استفاده از نظر و مشورت پیشکسوتان و افرادی که اطلاعات کامل از قوانین صنفی دارند گفت: اجرای این قوانین غیرکارشناسی به جز گرفتاری برای صنف و از بین بردن صنعت طلا و جواهر مانند صنعت نساجی و فرش و فرار سرمایه های سرمایه گذاران در صنف ثمری دیگری ندارد.

یزدانی اظهار داشت: اجرای سامانه جامع و فرار سرمایه ها در حالی است که دولت از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در کشور دعوت می کند ، بعد سرمایه گذاران داخلی خود را فراری میدهد.

وی با بیان اینکه اکنون در  بازار نه فروشنده نه تولید کننده و نه خریدار نمی داند چه باید کند گفت:  در این شرایط التهاب کشور احتمال کاهش فعالیت و تولید، رکود و ضعیف شدن صنعت وجود دارد.

رییس هیات مدیره سرای اردیبهشت بازار طلای تهران پیش بینی کرد:  اگر شرایط به همین شکل پیش برود سال 1403 سال خوبی برای صنعت طلا و جواهر کشور نخواهد بود.

تصویب قوانین نسنجیده عامل اصلی بی رونقی بازار  طلا و جواهر

وی در بیان وضعیت بازار با تاکید بر اینکه در حال حاضر ضعیف شدن رونق بازار به علت کاهش قدرت خرید مردم است بیان داشت: امروزه قوانین نسنجیده ای که برای صنف طلا تصویب شده است باعث شده که شاهد خلوتی و رکود بازار باشیم و  مردم از گرفتن مالیات از طلا ترسیده اند و تمایلی به خرید ندارند.

یزدانی اذعان داشت: تصویب قوانین نسنجیده ای مانند قانون مالیات بر ارزش افزوده که 10 سال صنف را به چالش کشید و صدمه زد و در حال حاضر نیز الزام به ثبت معاملات و سرمایه در سامانه جامع تجارت باعث شده که میزان تولید کارخانه ها افت کند و همکاران صنف نیز انگیزه ای برای ادامه کار نداشته باشند.

مصلحت اندیشی بزرگان در ورود به انتخابات اتحادیه

فرشید یزدانی عنوان کرد: مصلحت اندیشی پیشکسوتان و بزرگان در ورود به انتخابات اتحادیه طلا و جواهر ، سبب ورود افراد فرصت طلب به صنف شده است.

ایشان ادامه داد: در گذشته افرادی که در اتحادیه صنف طلا مسئول بودند، دغدغه مردم و صنف را داشتند و در راستای سلامت کار تلاش می کردند، ولی اکنون به دلیل اینکه بزرگان و پیشکسوتان در ورود به عرصه انتخابات اتحادیه جلو نمی آیند و در سایه بوده و مصلحت اندیشی می کنند و این مصلحت اندیشی ها باعث شده متاسفانه در چند سال اخیر بداخلاقی هایی در اتحادیه صورت بگیرد.

 وی با بیان اینکه در گذشته بزرگان صنف دلسوز بوده و در مسائل صنف به یک تجمیع می رسیدند و برای پیشبرد کارها مشورت می گرفتند و کارها باهمدلی خوب پیش میرفت افزود: مرحوم حاج صمد رضوان بنیانگذار و موسس اتحادیه و افراد پیشکسوت و قدیمی چون حاج باقر ابن نصیر، حاج آقا وارسته ، حاج احمد عابد ، حاج حسن مقصودی (از روسای اتحادیه)، حاج آقا زمرد کار و … در راستای سلامت کار،  یار و یاور اصناف و منشا خیر برکت بودند.

در چند سال اخیر متاسفانه بزرگان صنف و  نسل بعدی این پیشکسوتان که بایستی به عرصه صنف و صنعت ورود می کردند و یا برای معرفی جمعی از افراد توانمند جهت مدیریت صنف به توافق برسند، مصلحت اندیشی کرده و به این عرصه ورود نمی کنند.

یزدانی تصریح کرد: در حال حاضر متاسفانه برخی بداخلاقی ها در صنف و اتحادیه دیده میشود و برخی می خواهند به هر شکلی شده خود و گروه خود را لحاظ کنند و همین مسئله موجب این گرفتاری هایی شده که اخیرا دیده می شود.

دوره قحط رجال در صنف طلا نیست

وی با تاکید بر اینکه اکنون نیز دوره قحط رجال نیست و در دوره های اخیر  هم افرادی بودند که تمام کارها و منش کسب و کار آنها مانند مردان قدیم بوده است گفت: در حال حاضر نیز بزرگان و فعالانی در صنف طلا و جواهر فعالیت می کنند و امروز هم در صنف طلا و جواهر این ظرفیت و افراد وجود دارند، ولی این افراد توانمند و بزرگ به خاطر مصلحت اندیشی و بی توجهی به بخش سکانداری اتحادیه به این عرصه ورود نمی کنند.

 وی اظهار داشت: اکنون بایستی از این بزرگان صنف که نسل بعدی پیشکسوتان قدیمی صنف و اغلب بی نام و نشان و افرادی موجه هستند خواسته شود ، که با توجه به اینکه مورد وثوق جامعه و صنف و صنعت طلا هستند ،جلو بیایند و مصلحت اندیشی نکنند.

منش بزرگان صنف طلا ضامن اعتبار صنقی

یزدانی در ادامه گفتگو با سایت طلا گلدنیوز در مورد مدل و شیوه کسب و کار گذشتگان در بازار بیان داشت: در گذشته مرام و معرفت و گذشت در بازار نسبت به امروز بیشتر بود و منش مردانگی و پاکدستی و گذشت در وجود بازاریان نهادینه بود و گذشتگان با کاسبی خود درس اخلاق می دادند و بزرگانی چون حاج مهدی ارشدی (که اکنون با 90 سال سن از  مفاخر این صنف هستند)، حاج آقا سبزواری، حاج آقا وارسته، حاج داود طهماسبی، حاج رسول صنایع پسند، مرحوم رسول کمال و حاج آقا زرین بخش و.. از جمله افراد قدیمی سرای اردیبهشت بوده و هستند که با اخلاق حسنه ، همسایه داری و سلامت و پاکدستی کسب و کار را به کسبه بازار می آموختند.

وی خاطر نشان کرد: درگذشته بازار در راستای صداقت بود و هر فردی صادقانه وارد صنف می شد و رفتار و کردار و رفتار او در ادامه کسب کارش موجب تثبیت این صداقت و ایجاد اعتماد و اعتبار برای وی می شد و بازار به جهت این صفات به آن کاسب اعتبار می داد.

یزدانی با تاکید بر اینکه خوشبختانه صنف طلا و جواهر از دیگر اصناف از این منظر جلو تر است و هنوز  بزرگان و موجهین صنف به منوال گذشته کسب خود را پیش می برند گفت: ولی افرادی وارد بازار شده اند که بی توجه به همسایگان برخی بداخلاقی هایی در صنف دارند.

وی ادامه داد: صنف طلا و جواهر تنها صنفی است که در معاملات افراد چک و سفته ای در کار نیست و معاملات بر اساس اعتماد  انجام می شود که البته معامله بر اساس اعتبار با افرادی که تازه وارد صنف شده اند کمرنگ است.

رییس هیات مدیره سرای اردیبهشت بازار طلای تهران با اشاره به اینکه تا 20 سال پیش کل مجموعه بنکداران صنف طلا  به 250 نفر هم نمی رسید که بعدها این تعداد اضافه شد و اکنون حدود هزار و 500 تا هزار و 600 بنکدار در صنف طلا فعالیت دارند تصریح کرد: در آن زمان کنترل این تعداد راحت تر بود و اکنون صنف رفته رفته بزرگ شده و معضلات آن هم اضافه شده  که یکی از آن معضلات ورود افرادی است که سابقه فعالیت در صنف طلا را ندارد و این افراد چون اصول را رعایت نمی کنند برای صنف طلا و جواهر مشکل ساز شده اند.

تجربه پیشکسوتان در کنار نیروی جوانی تضمین کننده آینده صنعت طلا

البته جوان های خلاق و با اخلاق زیادی نیز در صنف طلا و جواهر مشغول فعالیت هستند که چشم امید صنعت طلا محسوب میشوند و اگر قوانین دست و پاگیر این صنف اصلاح شود آنها با امید و انگیزه بیشتری به رونق صنف طلا می اندیشند. تجربه پیشکسوتان در کنار انگیزه و نیروی جوانی ، در صورت اصلاح قوانین زائد ، میتواند آینده روشنی را برای صنف طلا رقم بزند.