نتایج عملیاتی میز طلا به اتحادیه ها گزارش شود

چکیده

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران : گزارش اقداماتی که مرکز صنایع خلاق وزارت صمت به منظور رفع مشکلات مطرح شده در میزهای طلا  انجام داده است باید به  اتحادیه های سراسر کشور اطلاع رسانی شود.

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
171
نتایج عملیاتی میز طلا به اتحادیه ها گزارش شود

سید حجت شفائی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر ، نقره و سنگ های قیمتی ایران در نشست کارگروه ملی صنعت طلا بیان داشت: صنعت طلا و جواهر زیر مجموعه صنعت و معدن و مرکز صنایع خلاق وزارت صمت است که باید از جایگاه این مرکز در راستای حمایت عملیاتی از صنعت طلا استفاده شود و با سازمان های مرتبط رایزنی هایی برای رفع مشکلات این صنعت انجام شود.

در سال گذشته در حاشیه هر نمایشگاه طلا و جواهر  یک میز کشوری طلا برگزار شده  است ولی هنوز نتایج آن  برای رفع مشکلات مشخص نیست.

وی پیشنهاد داد: تیمی مسئول رسیدگی به امور مطرح شده در میزهای طلا و کارگروه های طلا و جواهر شود و پس از بررسی موارد و موانعی که در جلسات مطرح شده است طی نامه ای گزارش اقداماتی که مرکز صنایع خلاق وزارت صمت به منظور رفع مشکلات مطرح شده در میز طلا  انجام داده است را به  اتحادیه های سراسر کشور اطلاع دهد.

وزارت صمت به مسئله عرضه شمش ورود کند

شفایی  با اشاره به اینکه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر در تاریخ 9 اسفند ماه سال گذشته طی نامه ای به معاونت وزیر صمت (محمد مهدی برادران) خواستار مدیریت  نحوه عرضه شمش در مرکز مبادله طلا و ارز ایران شده است بیان داشت: از جایگاه مرکز صنایع خلاق وزارت صمت که به عنوان پدر صنعت طلا و جواهر و متولی این صنعت است درخواست می شود در جایگاه خود  به حوزه عرضه شمش ورود کند.

وی اذعان داشت: درست است که بانک مرکزی مستقل بوده و طبق سیاست های خود و یا قانون عمل می کند ولی ضروری است که دفتر صنایع خلاق وزارت صمت به عنوان متولی صنعت طلا در این حوزه ورود کند تا شمش به دست تولید کننده واقعی برسد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر ، نقره و سنگ های قیمتی ایران تصریح کرد: مرکز مبادله در مصاحبه های خود مدعی بودند شمش های عرضه شده در راستای ورود به صنعت و تولید هدایت شده است که اصلا اینگونه نیست .

نحوه عرضه شمش در جهت حمایت از تولید نیست

شفایی اظهار داشت: با توجه به تفاوت قیمت شمش طلا عرضه شده در مرکز مبادله با بازار آزاد که گاهی 100 میلیون یا 200 میلیون زیر قیمت بازار عرضه می شود، برخی افراد می توانند در مرکز مبادله شمش را 200 میلیون تومان زیر قیمت خرید کنند  و به طور مثال با خرید 25 کیلو شمش 5 میلیارد سود کنند.

وی گفت: این در حالی است که یک بنکدار باید چند کیلو کار فاکتور کند که بتواند 4 تا 5 میلیارد سود کسب کند و یا تولید کننده چقدر باید کار تولید کند که 4 تا 5 میلیارد سود داشته باشد که این نحوه عرضه شمش حمایت از تولید نیست.

امیریان رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران

جهت تحقق شعار سال ، سامانه جامع تجارت را اصلاح کنید

امیریان، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران نیز در این نشست در خصوص مشکلات سامانه جامع تجارت بیان داشت: اجرای سامانه جامع تجارت دغدغه کل صنف طلا و جواهر است و کل صنف طلا در سراسر کشور با این دغدغه درگیر هستند، لذا بایستی اصلاح این سامانه پیگیری شود و سبک اجرای آن در صنف طلا تغییر کند.

امیریان تصریح کرد:  امسال به عنوان سال تولید با مشارکت مردم  نامگذاری شده و با توجه به اینکه سازندگان طلا و جواهر هم از همین مردم هستند و دغدغه های زیادی دارند ضروری است مسئولین در راستای تحقق شعار سال اصلاح سامانه جامع تجارت را بررسی کنند.

کمیسیون تخصصی طلا پیگیر حذف مجوز دست دوم فروشی است

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران با بیان دغدغه تولید کنندگان صنف طلا و جواهر اظهار داشت: ضروری است که بازار هدف برای صنف طلا مشخص شود و صادرات طلا  یک چارت داشته باشد که صنف طلا بداند برای صادرات با چند دستگاه باید در ارتباط باشد و بنا به آن چارت مشخص شود تولیدکنندگان برای صادرات طلا ممکن است چه مشکلاتی با چه دستگاه هایی داشته باشند تا آن مشکلات پیگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه طلای دست دوم یکی از معضلات صنعت طلا و جواهر است بیان داشت: اگر طلای دست دوم وجود داشته باشد تولید کننده و مصرف کننده رغبتی برای طلای نو ندارد و این مهم یکی از دغدغه های کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران است که در این راستا پیگیری می کند با نامه نگاری و پیگیری کد آیسیک رسته دست دوم فروشی را حذف کند.

 اخبار منتشر شده در سایت طلا گلدنیوز در خصوص جلسه کارگروه ملی صنعت طلا را اینجا بخوانید:

سامانه جامع تجارت در صنعت طلا لازم الاجرا است

دلیل اصرار دولت بر ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت چیست

ابهامات سامانه جامع تجارت عامل آسیب به کارگاه های تولید طلای اصفهان

درخواست حذف مجوز فروش طلای دست دوم

افزایش سقف صادرات نقره بی نتیجه مانده است

غفلت از صنعت طلا و فلزات گرانبها در برنامه هفتم توسعه کشور

جوسازی علیه صنف طلا برخلاف شعار سال است

سامانه جامع تجارت و رقابت نابرابر بانک ها با صنعت طلا