کاهش اجرت طلا سد راه فروش طلای دست دوم

چکیده

دبیر اتحادیه طلا، جواهر و نقره کرج عنوان کرد: اتحادیه ها در ارتباط با میزان اجرت ها نظارت و کنترل بیشتری داشته باشند تا اکنون که مردم با ممنوعیت فروش طلای دست دوم روبرو هستند ، با طلای نو آشی کنند.

۱۴۰۳ شنبه ۳۰ تير
109
کاهش اجرت طلا سد راه فروش  طلای دست دوم

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)؛ حسن فرجی، دبیر اتحادیه طلا، جواهر و نقره کرج در جلسه کارگروه تخصصی طلاوجواهر اتاق اصناف تهران بیان داشت: همکاران اتحادیه در ارتباط با میزان اجرت ها نظارت و کنترل بیشتری داشته باشند تا اکنون که مردم با ممنوعیت فروش طلای دست دوم رو به خرید طلای نو خواهند آورد با کم کردن اجرت ها مردم با طلای نو آشی کنند. متاسفانه در حال حاضر طلاهای خارجی اجرت کمتری نسبت به طلاهای داخلی دارند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر به دلیل اجرت بالای طلاها همه مردم به دنبال طلای بدون اجرت هستند.

فرجی در ادامه  افزایش سکه های غیربانکی را از دیگر مشکلات صنف طلا عنوان و بر ضرورت همسان سازی سکه های پلمپ تاکید کرد و بیان داشت: در حال حاضر ضروری است برای حباب سکه، فکری شود چرا که حباب سکه کمر سکه را شکسته است.

فرجی اذعان داشت: وقتی قیمت سکه  حباب داشته باشد، موجب ایجاد سکه های غیر بانکی می شود لذا نیاز است که همت شود و حباب قیمت سکه کاهش یابد و هر چه این حباب کم شود به نفع سکه فروشان است.   

حمید درویش غلامی، نائب رئیس اتحادیه طلای دماوند

پروسه اجرای سامانه جامع تجارت از بالا به پایین انجام شود

حمید درویش غلامی، نائب رئیس اتحادیه فناوران دماوند در این کارگروه ادامه داد: اگر قرار است که سامانه جامع تجارت در صنف طلا اجرا شود باید اجرای آن از بنکدار و کارخانجات طلاسازی شروع شود.

وی گفت: تا زمانی که کارخانه دار و بنکدار این کار را انجام ندهد و کالا را ثبت نکنند اجرایی شدن سامانه امکان ندارد و اکنون سه ماه گذشته و اگر سی ماه دیگر هم بگذرد اتفاقی رخ نمی دهد و همه فشار و جرایم برای خرده فروش است.

وی بیان داشت: با ثبت نام و اجرای سامانه جامع تجارت بایستی سامانه مودیان مالیاتی نیز حذف شود چرا که نیاز نیست اطلاعات مبادلات در دو سامانه ثبت شود.

غلامی در ادامه با بیان اینکه علیرغم ممنوع شدن فروش طلای دست دوم، کد آیسیک دست دوم فروشی طلا هنوز از سامانه اصناف حذف نشده است تصریح کرد: بایستی تدابیری اتخاذ شود که مصوبات کارگروه قابلیت اجرایی داشته باشد.

حسین معصوم شاهی اتحادیه طلاوجواهر ورامین

 بستر برای جلوگیری از  فروش طلای دست دوم فراهم نیست

حسین معصوم شاهی نماینده اتحادیه طلا و جواهر ورامین در جلسه کارگروه تخصصی طلاوجواهر اتاق اصناف تهران بیان داشت: اگرچه بر اساس مصوبه کمیسیون فروش طلای دست دوم ممنوع شده است ولی متاسفانه هنوز بستر اجرای آن مشخص نشده است و تا زمانی که بستر برای جلوگیری فراهم نشود نمی توان جلوی آن را گرفت.

وی تصریح کرد: درصدی شدن اجرت ها،  برای فروشندگان طلا معضلی شده و در واقع باعث معضل دست دوم فروشی حذف ریال از اجرت طلا و درصدی شدن اجرت ها است و تا زمانی که اجرت طلای  نو بالا باشد مردم رغبتی برای خرید طلای نو ندارند و سرمایه خود را در بازارهای دیگر سرمایه گذاری و  سکه و آب شده می خرند که پیشنهاد می شود اجرت ها بررسی و مناسب سازی  شوند و قانون محکمی برای ممنوعیت فروش طلای دست دوم وضع شود تا اتحادیه بتواند جلوی فروش طلای دست دوم را بگیرد.

هادی افشار نماینده اتحادیه طلا شهرستان قدس

ضرورت جلوگیری از ضرب سکه های غیر بانکی

هادی افشار نماینده اتحادیه طلا شهرستان قدس نیز با گلایه از افزایش بی رویه سکه های تقلبی غیر بانکی که به صورت پلمپ در بازار خرید و فروش می شود پیشنهاد داد برای پلمپ سکه ها متولی مشخص تعیین شود تا همه کارخانه ها بر اساس آن معیار سکه ها را خرید کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی با سو استفاده و جعل کارتهای سکه  واحدهای دارای مجوز سکه فروشی اقدام به جعل و پلمپ سکه های غیربانکی می کنند گفت: با توجه به اینکه تشخیص اصل و تقلبی بودن سکه در پلمپ سخت است پیشنهاد می شود در صورتی که متولی مشخصی مانند سکه های یک گرمی بانکی تعیین نمی شود، پلمپ سکه ها حذف شود تا تشخیص اصلی و تقلبی بودن سکه ها مشخص گردد.

حمید احمدوند عضو هیات مدیره اتحادیه طلا کرج

ضرورت آسیب شناسی و چکش کاری سامانه جامع تجارت

به گزارش سایت طلا گلدنیوز ، حمید احمدوند عضو هیات مدیره اتحادیه صنف طلا،جواهر و ساعت فروشان کرج نیز در این نشست بیان داشت: در مورد سامانه جامع تجارت باید آسیب شناسی انجام شود که آیا ایرادات این سامانه برطرف شده و سامانه قابل اجرا است یا اینکه مانند طرح های دیگر که به صورت آزمون و خطا یک صنف را نابود می کند، بعد از سالیان سال دوباره باید اصلاح شود.

وی با اشاره به ثبت نام تنها دو درصد از واحدهای صنف طلا در سامانه جامع تجارت در بیان علت عدم استقبال صنف برای ثبت نام بیان داشت:  رسالت سامانه جامع تجارت در صنف ها و کالاهای دیگر رصد کالا از تولید به مصرف است، خصوصا کالاهایی که مشمول رایانه می شود ولی با توجه به اینکه طلا جز کالاهای مصرفی و یارانه ای نیست بلکه یک کالای سرمایه است و رصد این کالا نیاز به فراهم آمدن زیرساخت هایی دارد.

احمدوند اظهار داشت: بر اساس سامانه جامع تجارت برای مبادلات  بین تولید کننده به بنکدار و بنکدار به خریدار و خریدار به مصرف کننده نهایی باید کد نقش داشت، ولی به دلیل اینکه کالای طلا مانند کالاهای دیگر چون یخچال و لاستیک و .. امحا نمی شود و دوباره به چرخه برمی گردد در نهایت مغازه دار کالایی که از مشتری خریده را  باید آب کند که اجرایی شدن این سامانه باید 80 میلیون ایرانی کد نقش بگیرند که این موضوع اجرای سامانه جامع تجارت را به چالش می کشد.

وی تصریح کرد: با توجه به امانی بودن طلا و اجاره بودن طلای ویتر و تغییر قیمت ها و تورم و عقب ماندن صنف برای حفظ سرمایه و دیگر مشکلاتی که وجود دارد ضروری است سامانه جامع تجارت چکش کاری های می شد و مشکلات صنف را نیز در نظر بگیرند نه اینکه مانند مالیات بر ارزش افزوده به صنف ضرر بزند و بعد اصلاح شود.