ضرورت اعلام جرم توسط دادستان برای جلوگیری از فروش طلای دست دوم در فضای مجازی

چکیده

رئیس اتحادیه طلا و جواهر زنجان عنوان کرد:‌ با ممنوعیت فروش طلای دست دوم ، خرید و فروش طلا دست دوم در فضای مجازی افزایش یافته است که ضروری است دادستانی طی حکمی فروش طلای دست دوم در فضای مجازی را ممنوع اعلام کند.

۱۴۰۳ شنبه ۱۳ مرداد
106
ضرورت اعلام جرم توسط دادستان برای جلوگیری از فروش طلای دست دوم در فضای مجازی

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز) ؛ مجید غضنفریون ، رئیس اتحادیه طلا ، جواهر ، نقره و ساعت زنجان بیان داشت: قبل از تصویب ممنوعیت فروش طلای دست دوم ، خرید و فروش طلای دست دوم هم در مغازه های طلافروشی و هم در فضای مجازی انجام می شد، ولی اکنون با ممنوع شدن فروش طلای دست دوم در واحدهای صنفی ،  دست دوم فروشی به سمت فضای مجازی سرازیر می شود.

وی افزود: تاپیش از این فروش طلای دست دوم توسط مغازه دارها و در چهارچوب انجام می شد و  برای فروش طلای دست دوم در واحدهای دارای کد آیسیک فاکتور صادر می شد و حداقل بر عیار طلا ، نظارتی بود ولی متاسفانه در فضای مجازی هیچ چارچوبی وجود ندارد.

جلوگیری از فروش طلا در فضای مجازی ، نیازمند اقدام دادستانی

غضنفریون اظهار داشت: اگر از طریق دادستانی کشور حکمی به منظور ممنوعیت فروش طلای دست دوم در فضای مجازی  صادر شود و پلیس فتا هم این مهم را پیگیری کند  و از فعالیت کانال ها و سایت های غیر مجاز فروش طلا جلوگیری کند یک کار ملی صورت گرفته و فروش طلای دست دوم به طور کلی جمع می شود و می توان کارگاه های تولیدی را فعال کرد.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و ساعت زنجان تصریح کرد: در حال حاضر اغلب طلاهایی که مردم از فضای مجازی می خرند کم عیار است و در کارگاه های زیر زمینی ساخته می شود.

وی اذعان داشت: مصوبه کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق ایران مبنی بر ممنوعیت فروش طلای دست دوم و حذف کد آیسیک دست دوم فروشی طلا کار سخت و بزرگی بود ولی بایستی برای تحقق این موضوع یک تصمیم همه جانبه گرفته شود، چرا که با ابلاغ اين مصوبه اتحادیه های طلا و جواهر شهرستان ها قادر هستند از طریق تیم های بازرسی اتاق اصناف و بازرسی صنعت و معدن دست دوم فروشی طلا را جمع کنند ولی متاسفانه برای جلوگیری از فروش طلای دست دوم در  فضای مجازی فکری نشده است.

بنک طلا

فروش طلاهای سرقتی و کم عیار در فضای مجازی  

غضنفریون در مصاحبه با سایت طلا گلدینوز اضافه کرد: در صورت جمع آوری فروش طلای دست دوم از مغازه ها ، فروش این طلا ها به سمت فضای مجازی و سایت هایی مانند دیوار و شیپور و کانال های خانگی می رود و این امر وضعیت را بدتر می کند، چون طلاهای سرقتی و کم عیار هم در این قالب فروش می روند و دیگر از دست اتحادیه ها هم خارج می شود.

غضنفریون با تاکید بر اینکه تمام اتحادیه های طلا و جواهر کشور دغدغه فروش طلای دست دوم در فضای مجازی را دارند اظهار داشت: از اتحادیه های شهرهای سراسر کشور خواهش می شود از طریق اتاق اصناف شهر خود با اتاق ایران مکاتبه ای در مورد ضرورت جلوگیری از فروش طلای دست دوم در فضای مجازی داشته باشند.  

به منظور جلوگیری از کلاهبرداری برای درگاه ملی مجوز ها فکری شود

وی در ادامه با گلایه از روند صدور مجوز های کسب کار از طریق درگاه ملی صدور مجوز ها بیان داشت: ضروری است برای جلوگیری از تخلفات و کلاهبرداری ها در رابطه با درگاه ملی مجوز ها فکری شود چرا که از مجوز های صادره توسط این درگاه سو استفاده های زیادی شده و اموال زیادی از مردم از بین رفته است.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و ساعت زنجان افزود: متاسفانه برخی افراد با هدف پولشویی و کلاهبرداری اقدام به گرفتن مجوز از این درگاه می کنند و متاسفانه بدون اینکه اهلیت فرد ثابت شود برای فعالیت وی جواز صادر می شود.