معضلات خریدوفروش طلای مجازی در استان یزد -گنجشک رنگ‌ شده را به‌جای قناری می‌فروشند

چکیده

رئیس اتحادیه طلا وجواهر یزد نسبت به خرید طلا در فضای مجازی به مردم هشدار داد و از تخلفاتی نظیر فروش نقره آبکاری شده به جای طلا سخن گفت.

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۵ مرداد
120
معضلات خریدوفروش طلای مجازی در استان یزد -گنجشک رنگ‌ شده را به‌جای قناری می‌فروشند

استان یزد از دیر باز مرکز تولید زیور آلات در کشور بوده است و گردشگران داخلی و خارجی زیادی از شاهکار‌های ارزشمند هنرمندان طلا ساز یزدی به یادگار می‌بردند بیش از هزارهنرمند رشته زیور آلات سنتی ۵۰۰ نوع طرح زنجیر، النگو، مدال و انگشتر با خلاقیت وابتکار می‌سازند.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد می‌گوید: استخراج طلا، تولید انواع دست ساز‌های طلا و سابقه دیرینه در نقره، سنگ‌های قیمتی و مس از عواملی است که در کنار هم یزد را به عنوان شهر ملی ز یورآلات معرفی کرده است.

به گزارش گلدنیوز این روزها هم زمان با شیوع ویروس کرونا بازار طلای یزد وارد رکود رکود شده و از طرف دیگر فروش طلا در فضای مجازی بیش از گذشته رونق گرفته است. اما نبود قوانین مشخص و سازوکارهای مدون برای فروش اینترنتی طلاوجواهر باعث شده تا سودجویان از این آب گل آلود بیشترین استفاده را به نفع جیب خودشان ببرند و با انواع ترفندها خریداران یزدی را سرکیسه کنند.

در همین رابطه رئیس اتحادیه طلا وجواهر یزد نسبت به خرید طلا از فروشندگان شناخته نشده در فضای مجازی خاصه اینستاگرام، به مردم هشدار داد و از تخلفاتی نظیر طلا با عیار دستکاری شده سخن گفت.

محمدرضا نوری زاده در مصاحبه با گلد نیوز در خصوص کم و کیف خرید و فروش طلا در فضای مجازی گفت: شخصا نشنیده ام که از سوی اتحادیه‌ی تهران، هیچ گونه مجوز مبنی بر فروش در فضای مجازی صادر شده باشد.

بایدها ونبایدهای فروش اینترنتی طلا در یزد

نوری زاده به لزوم کیفیتِ استاندارد مصنوعاتِ طلا اشاره کرد و گفت: مشتری باید طلا را از نزدیک مشاهده کند و بنابراین مخالفِ فروش طلا در فضای مجازی هستیم.

وی از تخلفاتِ این حوزه نیز سخن گفت: در برخی موارد دیده شده نقره را آبکاری و به جای طلا در فضای مجازی فروخته اند. عیار آن هم مشکل داشته است.

رئیس اتحادیه طلا وجواهر یزد با بیان این مطلب افزود: برخی مغازه ها که مجوز خرید و فروش دارند در اینستاگرام فضایی را برای فروش ایجاد کرده اند و چون مشتریان با صاحبان این مغازه ها آشنا هستند، خرید از این جهت مشکلی ندارد. اما به طور کلی هیچ مجوزی مبنی بر فروش در فضای مجازی وجود ندارد.

قمار در طلای آب شده

نوری زاده به مشکلات فروش مجازی در استان یزد اشاره کرد و گفت: این معضل در حوزه طلای آب شده بوده که فروش به صورت قمار یا صوری بود است. یا اینکه نقره آب کاری شده را به جای طلا فروخته اند و بخشی دیگر از تخلفاتف مربوط به فروش طلایی بوده که در عیار مشکل داشته است.

وی با بیان اینکه پلیس فتا هم جز بستنِ سایت ها کاری نمی کند، ادامه داد: این ها ضربه بزرگی به صنف ما می زنند.

به عقیده نوری زاده فروشنده های دارای مجوز از اتحادیه، به حوزه چنین تخلفاتی ورود نمی کنند و متخلفان از جمله کسانی هستند که فاقد مجوز هستند و ما هم هیچ گونه شناختی روی این تبلیغ کننده ها در واتساپ یا اینستاگرام نداریم که ممکن است برای قوه قضائیه هم معضل بزرگ باشد. همچنین این تخلفات به اداره مبارزه با مفاسد نیروی انتظامی و اداره مالیات و دارایی ارجاع و پرونده ها ثبت می شود.

وی در پایان این مصاحبه با "گلد نیوز" به مردم توصیه کرد فریب چنین افرادی را در فضای مجازی نخورند و مراقب جنس خریداری شده باشند.

انتهای پیام/

اخبار اتحادیه طلاوجواهر و تشکل های صنفی فعال در صنعت طلاوجواهر ایران را میتوانید از سایت بازار طلا گلدنیوز دنبال کنید.