سال‌های طلایی اصفهان

چکیده

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی استان اصفهان از رونق صادرات و تولید طلا در سالهای نه چندان دور این استان سخن گفت و تحریم را عاملِ اصلیِ افت کمی این دو حوزه مطرح کرد.

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۲ شهريور
208
سال‌های طلایی اصفهان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "گلدنیوز"؛ محسن طلایی مینایی با اشاره به سبقه و سابقه فعالیت حرفه ای این انجمن اظهار کرد: پایگاه اصلی طلای ایران بر اساس تولید و صادرات در اصفهان بود و لذا در سال 79 صادرات را شروع کردیم تا سال 91 که میزان این رقمِ صادراتی از استان اصفهان به 700 میلیون دلار رسید.به باور رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی استان اصفهان ظرفیت این را داریم که دوباره به سال‌های طلایی اصفهان برگردیم.

سال‌های طلایی اصفهان

به گفته این مقام مسئول در حوزه طلاوجواهر در آن سال، کل ایران 780 میلیون دلار صادرات داشت ولی کم کم بنا به دلیلی از جمله ارزش افزوده و چند دستورالعمل که از سوی سازمان توسعه تجارت رسید، این صادرات رو به افول گذاشت.

مینایی تحریم طلا از سوی ایالات متحده و مشکلات داخلی را دو عامل اصلی برای رسیدنِ حجمِ صادرات طلای اصفهان به سطح حداقلی عنوان کرد و افزود: دور زدن تحریم طلا اندکی مشکل است ولی 10درصد صادراتِ کنونی هم به نوعی این صنعت برون مرزی را سرپا نگه داشته است.

در این راستا هر نوع ریسکی در خارج کشور اصلِ مال را به خطر می اندازد.

مینایی تعامل با کشورهای خارجی را اصلی ترین راهکارِ صادراتی بیان کرد و گفت: اگر در این مسیر حرکت نکنیم، طلا نیز به مانند نفت دور از صادرات می ماند؛ همچنین دستورالعمل های صادراتی کشور باید اصلاح شود. قوانین بهترین است چراکه ما نیز در تدوینِ آن دخیل بوده ایم.

دستورها و دستورالعمل ها

وی در این رابطه به دستورالعملی اشاره کرد که سال 91 در اوجِ دستاوردهای صادراتی توسط سازمان توسعه تدوین شد و کاملا مغایر با قوانین موجود بود. قانون در صادرات مصنوعات و وارداتِ طلای خام –شمش- تصریح داشت. دستورالعمل سازمان توسعه تجارت با وجود اینکه ناقض قانون بود، ولی اجرایی شد و باعث رکودِ کار ما شد و کسی هم ضرر و زیانِ ما را جبران نکردند.

مینایی با اشاره به دستور وزیر اقتصاد برای الزامِ بازگشتِ این دستورالعمل، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه دستورالعمل فوق خلاف قانون، تشخیص داده شد ولی هنوز برای آن دسته از صادرکننده هایی که برایشان حکم بریده بودند، فکری نکرده اند و چنین دستوراتی مانع روند رو به رشد سال‌های طلایی اصفهان شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی استان اصفهان یادآوری کرد: چندین جلسه با وزرای صمت و اقتصاد برگزار شده است و مسئولان دریافتند که دستورالعمل فوق خلافِ قانون است و صراحتا این مطلب را به امضا رسانده اند و به میز کشوری طلا در اصفهان دستورِ بازگشتِ این حکم را دادند.

مقاصد صادراتی

مینایی کشورهای حوزه خلیج فارس، منطقه و حتی اروپا –ایتالیا- را مقاصدِ صادراتیِ استان اصفهان در دورانِ طلایی برشمرد و تاکید کرد: کارهای بسیار زیبایی در استان تولید می شود که با ساخته های روز دنیا رقابت می کند. پیشتر طراحی ها از ایتالیا، هنگ کنگ و... به دست ما می رسید ولی امروز طراحی ما به سایر کشورها صادر شده و ارز آوری دارد.

طراحان ایرانی در هنگ کنگ، ایتالیا و تایلند مقام اول تا سوم را کسب کرده اند و ایران جز سرآمدترین کشورها در دنیاست.

مینایی معتقد است بهترین راه صادرات است تا طراحی هنرمندانِ ایرانی را به دنیا معرفی کنیم. در عین حال خدماتِ طراحی به کشورهای منطقه و دیگر صادرکنندگان ارائه می شود که ارزآوریِ خوبی برای کشور دارد.

تدابیر مدیریتی نیاز این صنعت است.

وی همچنین از 1900 کارگاهِ دارای کد در سال 91 یاد کرد که امروز به 400 کارگاه تقلیل یافته است و همین تعداد نیز تنها با 10درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند.

اشتباهات مدیریتی موجب ریزشِ عجیب این حرفه و مشغول به کار شدن متخصصان ایرانی در عراق و ترکیه شده است.و چنین مواردی باعث شده که از سال‌های طلایی اصفهان فاصله بگیریم.

مینایی ادامه داد: ما در حوزه ساخت ماشین آلات وضع مناسبی داریم ولی به دلیل افتِ تولید این صنعت نیز پا به رکود گذاشته است و از طرفی به افغانستان، عراق و حتی به کشورهای اروپایی صادرات داریم که حجم و ظرفیتی اندک دارد.

وی تاکید کرد اگر قوانین به همین منوال وضع شود، ریزش در این صنعت فزونی گرفته و تولیدکننده های بیشتری را از دست خواهیم داد؛ ضمن اینکه دولت باید با متخصصین تولید و صادراتِ طلاوجواهر مشورت و سپس دست به تصویب قوانین و دستورالعمل ها بزند.

انتهای پیام/