طلای مستعمل دروازه ورود به عیار غیر استاندارد

چکیده

رئیس اتحادیه طلاوجواهر گلستان: دست دوم فروشی به قدری رواج یافته که منجر به افتِ سفارش های کارگاهی و تعطیلی واحدها شده است.

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۴ شهريور
202
طلای مستعمل دروازه ورود به عیار غیر استاندارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "گلدنیوز"؛ محمد ذاکرزاده رییس اتحادیه طلا و جواهر استان گلستان طلای دست دوم، مالیات بر ارزش افزوده و اجرت درصدی را سه معضل اصلی در صنف طلا و جواهر دانست و گفت: نخستین مشکل، نبودِ کنترل و نظارت دقیق بر طلای دست دوم است و در حقیقت تقلب و تخلف در این زمینه بسیار دیده می شود.

طلای مستعمل دروازه ورود به عیار غیر استاندارد

با خرید طلای مستعمل ممکن است مقداری ناخالصی همراهِ آن وجود داشته باشد و منجر می شود عیارِ استانداردی به مشتریان عرضه نشود و از این رو عموما شکایاتی از سوی خریداران به اتحادیه می رسد.

به گفته ذاکرزاده طلای نو که از بنکداری ها خریداری می شود، دارای فاکتوری است که تولیدکننده را ملزم به پاسخگویی می کند؛ اما برخی متخلفان داخلِ طلای دست دوم ناخالصی وارد کرده و به اشکال مختلف دست به تقلب می زنند که شاید فروشنده ها نیز متوجهِ آن نشوند.

متاسفانه رسته طلای دست دوم در سازمان صمت تعریف شده است و اتحادیه کشوری و فعالان در تهران تلاش بسیاری کردند تا این اتفاق نیفتد ولی در نهایت به صورت قانونی نمی توان جلوی خرید و فروش طلای دست دوم را گرفت.

این فعال صنف طلاوجواهر معتقد است که خرید طلای دست دوم باید به طور کلی از سوی مغازه داران ممنوع شود؛ چراکه به شدت به صنعت تولید ضربه می زند. مردم حق دارند کاری را بدون اجرت و یا با قیمتِ ارزان تر خریداری کنند؛ البته به شرطی که در آن تقلب و تخلف صورت نگرفته باشد.

ذاکرزاده با بیان اینکه تولید کننده نمی تواند با طلای دست دوم و بدونِ اجرت رقابت کند، گفت: دست دوم فروشی به قدری رواج یافته که منجر به افتِ سفارش های کارگاهی و تعطیلی واحدها شده است.

این در حالی است که صنعت طلا و جواهر با توجه به محبوبیتی که در میان مردم دارد، جای پیشرفت بسیاری را پیش روی خود می بیند؛ اما حمایت ها باید ادامه دار باشد. در غیر این صورت در آینده، رو به زوال خواهد گذاشت.

مالیاتی که خریدار از چشم ویترین دار می بیند.

ذاکرزاده نا آگاهی مردم، بی توجهی دولت و نیز کم کاری اهالی صنف را در این قضیه دخیل دانست و به معضل دیگری که گریبان این صنف را گرفته است اشاره کرد: ارزش افزوده چندین سال مورد بررسی قرار گرفت و چند بار هم توسط همکاران ما پیگیری شد ولی به دلیل متعدد، به نتیجه نرسید ،

متاسفانه این نوع روشِ اخذ مالیات به بدنه صنف ما ضربه وارد کرد و بسیاری همکارانِ با سابقه ما در این سال ها مجبور به تعطیلی واحدهای صنفی خود شدند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که اداره دارایی بیش از درآمدِ برخی کسبه، اقدام به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از آن ها نمود و البته بودند افرادی که از این آب گل آلود منفعت بردند که اکثرا جزء دلال ها بودند.

خداراشکر که این طرح به تازگی اصلاح شده است ولی اگر زیر سخت ها اصلاح نشود، مشکلات دیگری پدیدار می شود.

به گفته ذاکرزاده، 9درصد ارزش افزوده که روی اصلِ طلا دریافت می شد، ضرر اصلی را برای مردم و مشتریان درپی داشت. در این بین خرید طلای دست دوم جای گلایه از مردم ندارد؛ چراکه عدد و ارقام 9درصدی از کل طلا را از چشمِ فروشنده می بیند. حال آنکه ویترین دار کمترین سود را دریافت می کند.

بازتعریف اجرت ساخت

رئیس اتحادیه طلاوجواهر گلستان با اشاره به تغییر اجرت های ساخت از شکل ریالی به درصدی، خاطرنشان کرد: درصدی بودنِ اجرت از نظر شرعی هم مشکل دارد و از دیگر سو باعثِ کاهشِ خرید مشتریان می شود. در حال حاضر اجرت ها به نسبتِ قیمت طلا در سال چند درصد افزایش می یابد که قدرت خرید مردم را نیز کاهش می دهد.

ذاکرزاده نظارت بر قیمت های درصدی را الزامی دانست و افزود: کارشناسی باید از سوی مسئولان اتحادیه ها صورت گیرد نه از سوی دولت.

به عنوان مثال یک طلا با کیفیتِ مشابه در کارگاهی دیگر در یک نقطه از کشور با درصدِ اجرتی متفاوت و بسیار کمتر عرضه می شود. بنابراین یا کسی که درصدِ اجرت کمتری می گیرد تخلف کرده است و یا سازنده ای که اجرتی بالاتر دریافت می کند، [گران فروش است].

حتی اگر یک مصنوعِ طلا، ساخته‌ی یک برند معتبر و شناخته شده باشد، باز هم اجرتِ ساخت باید از یک عرف پیروی کند.

در این راستا شکایات بسیاری به دست ما می رسد و تعزیرات برای رسیدگی به ما مراجعه می کند. قطعا افراد قدیمی راهکار بهتری ارائه می دهند ولی معتقدم اجرت هرچه کمتر باشد به نفع مغازه دار است.

وی همچنین به مشکلات موجود در حوزه عیارسنجی، استاندارد، سکه های گرمی و... اشاره و تاکید دارد در زمینه مالیات، توقعِ حمایت از دولت نبود ولی در این مقوله ها که به نفع مردم هست، کاری صورت نگرفت و امیدواریم این مسائل در دولت جدید اصلاح شود.

منافع فردی در گرو منافع جمعی است

ذاکرزاده همچنین خطاب به همکاران خود درخواست کرد وحدت و یکپارچگی درون صنفی را بیش از گذشته رعایت کنند. این اتحادیه زمانی صنفی خانوادگی بود که امروز که این حوزه گسترش یافته، قدری از اتحاد بین همکاران کاسته شده است.

رئیس اتحادیه‌ی طلاوجواهر گلستان در پاسخ به خبرنگار "گلدنیوز" که درباره کم و کیف فعالیت های مجازی طلافروشان پرسید، گفت: این فضا به طور کلی خوب و پویاست و در این رابطه ما هم یک صفحه مجازی به نام "اتحادیه طلا و جواهر گرگان"، به منظور اطلاع رسانی برای مردم ایجاد کردیم.

مشتریان با مراجعه به این صفحه اطلاعاتی اولیه درباره خرید طلا کسب می کنند تا متضرر نشوند. همچنین در حوزه خرید و فروش فضای مجازی، پیشتر صرفا دارندگان جواز قادر به تبلیغ بودند ولی خرید باید به صورت حضوری اتفاق می افتاد. در حال حاضر از طرف اتحادیه کشوری و تهران باید مجوز کسب و کارهای مجازی دریافت شود.

فروش اینترنتی

ذاکرزاده گفت :این شیوه فروش طلا اگر در چارچوب و ضابطه مند باشد، یقینا خوب است ولی در غیر این صورت تخلف های بسیاری را دامن می زند و مهم تر از همه اینکه در این حوزه هیچ حمایتی صورت نمی گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در استان گلستان هیچ یک از فروشندگان، مجوزِ فعالیت در فضای مجازی را دریافت نکرده اند، ادامه داد: برخی مغازه داران که شناس هستند، در صورت فعالیت [و احیانا تخلف] قابل رصد و پیگیری هستند ولی کسی که فاقد مغازه است، در صورت بروز تخلف نمی توانیم پاسخی درخور به مردم ارائه دهیم.

ذاکرزاده با بیان اینکه رویه فوق باید چارچوب هایی داشته باشد و نظارت از شهر گرگان اتفاق افتد، گفت: هر یک از هموطنان ما به نوعی با صنف طلا و جواهر سر و کار دارد و به طور کلی اطلاع رسانی در این زمینه، مخاطبانی در سطحِ عموم مردم دارد.

از طرفی فعالیت در این زمینه به تخصص نیاز دارد و مردم باید به یکسری آگاهی های خاص مجهز شوند. همکاران ما نیز باید بسیاری شرایط را رعایت کنند.

در این بین سازمان فنی و حرفه ای در حوزه آموزش مجوزهایی اعطا می کند و اتحادیه بر اساس آن، جواز می دهد. سازمان فنی و حرفه ای باید تعاملی دوباره با اتحادیه داشته باشد تا اطلاعاتِ فعالانِ این صنف فزونی گیرد.

آدرس صفحه اتحادیه صنف طلاوجواهر گرگان در اینستاگرام : tala.gorgan

انتهای پیام/